המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

האם באמת צריך להשקיע במצלמה יקרה כדי לשדרג את התמונות שלנו?


אדם מחזיק כלב בחוף הים בתל אביב
חוף פרישמן במהלך מפגש שטח בקורס יסודות הצילום בתל אביב קצת אחרי השקיעה

התשובה הקצרה היא לא. אפשר לקנות מצלמה טובה כמו ה- Canon 90D שמצלמת 32.5 מגה פיקסל עם צבעים מדהימים ומהירות של 10 תמונות בשניה בתקציב של פחות מ- 4500 ש״ח נכון להיום.

התשובה הארוכה היא לא אבל... כי זה כמו לשאול האם אפשר לצלם תמונות עם אייפון 13. בעקרון כן אבל במציאות זה לא באמת מתחבר ברגע שיוצאים עם התמונה מהמסך של הטלפון.


הפעם הנושא שלנו זה המצלמה עצמה. יותר נכון אנחנו מדברים הפעם אנחנו מדברים על מצלמת הדגל של Canon בליין אפ של מצלמות ה- DSLR. ה- Canon 1DX III.

ולמה דווקא המצלמה הזו מעניינת אותנו? כי היא מייצגת רעיון ועקרון. תיכף נרחיב על זה בהמשך. בינתיים חלקכם כבר אומרים לעצמכם מה העניין להתעסק עם DSLR. הרי כולם כבר עוברים למירורלס. נכון, זה באמת המצב אבל אי אפשר עדין להתעלם משוק ענק של מצלמות ועדשות שהיו כאן במשך עשרות שנים. חלק נכבד מהצלמים החובבים קונים מצלמות DSLR גם היום והרבה מאד צלמים מקצועיים ימשיכו לצלם איתן בעתיד הקרוב.

אם אתם חושבים לעסוק בתחום הצילום בצורה מקצועית, זה פוסט שכדאי שתקראו עד הסוף.


עולם הצילום מתחלק להרבה מאד סוגים של מצלמות. כל מצלמה שתראו בחנות או באתרים מיועדת לסוג מסוים של צילום או לרמה מסוימת של צלם שאוחז בה.

אם נסתכל רגע על שלושת היצרנים הגדולים והפופולריים בסדר החשיבות שלהם כיום:

Canon

Sony

Nikon

לכל אחד מאותן חברות ישנה המצלמה שהיא מוגדרת ברמת ה- PRO. הכוונה שהיא מיודעת לצלמים שעובדים בתחום, שדורשים הרבה ורוצים את התוצאות הטובות ביותר מהמצלמה שלהם.

בקנון מדובר על סדרת ה- 1DX, בניקון מדובר על הסדרה החד ספרתית D5/D6, בסוני מדובר על סדרת אלפא 1. מה שמייחד את אותן מצלמות הוא המהירות בה הן עובדות, הדיוק בפוקוס האוטומטי, גוף המצלמה העמיד ממכות והעמיד לרטיבות ואבק וכן קצב הצילום המהיר. מבחינת רזולוציה: קנון 20.2 מגה פיקסל, ניקון 20.8 מגה פיקסל, סוני עם 50.1 מגה פיקסל. דבר נוסף שמייחד אותן ואת זה ניתן לראות בקלות הוא המחיר. הן מצלמות יקרות. ללא ספק.

אם תשימו לב, רוב הצלמים שתראו סביבכם אינם מצלמים במצלמות האלה והניחוש שלי הוא עניין המחיר. המחיר מרתיע ללא ספק. הרי לפי הנתונים הטכניים אפשר לקנות היום מצלמות עם 30 מגה פיקסל ומעלה בהרבה פחות כסף. מצלמות שמבטיחים לנו שהפוקוס שלהן מהיר, שהן חזקות ושהן ברמה המקצועית. יש פה דילמה ללא ספק. מצד שני, נשמע לא הגיוני שמצלמות כאלה נמכרות בחצי מחיר.

את הרשמים שלי אכתוב על קנון אבל מנסיוני אתם יכולים לעשות קופי פייסט על ניקון וסוני.


מצלמת הדגל של קנון בליין אפ של ה- DSLR עם עדשת 35 מ״מ

כבר שאוחזים לראשונה ב- Canon 1DX III מבינים שזו מצלמה רצינית שבאה לעבוד. הארגונומיות של האחיזה, הכפתורים הרבים שנמצאים עליה והעינית הבהירה והגדולה מבהירים היטב שזו מצלמה מליגה אחרת. היא מצלמה כבדה וצריך להתרגל אליה. מצד שני היא מאד מאוזנת מבחינת חלוקת המשקל וכשמחזיקים בה עם עדשה מחוברת היא פתאום מרגישה ״קלה״ באופן מוזר. לסיכום, היא יושבת היטב בתוך היד ומכל מצלמות הקנון שיש בשוק כרגע היא ללא ספק הנוחה ביותר.


הקסם האמיתי קורה כשמתחילים לצלם איתה. הדרך להתאהבות קצרה ביותר. הרספונסיביות, הדיוק, מהירות התגובה הן פשוט משהו מעולם אחר. מעולם לא ידעתם כמה קל לצלם רגעים חולפים עד שצילמתם עם ה- 1DX III:


פוקוס

מהירות הפוקוס של ה- 1DX III נמצאת בליגה משל עצמה. לא רק שיש הרבה מאד נקודות פוקוס לבחור מהן, בפעם הראשונה אפשר ממש לסמוך על המצלמה שתנעל פוקוס במקום הנכון כשבוחרים במקום נקודת פוקס אחת, אזור בחירה. אין מצלמות מלבד הסדרות המקצועיות שיודעות לנעול פוקוס בכזה דיוק גם כשלא מגדירים למצלמה בדיוק היכן נרצה את הפוקוס. בקנון למשל השתמשו בטכנולוגיה שעכשיו בשימוש בדגמים המובילים של המירורלס - Deep Learning AF. המצלמה לומדת תוך כדי הצילום היכן אנחנו מחפשים את הפוקוס ויודעת, לאחר כמה תמונות שצילמנו, לנעול בעצמה במקום הנכון.

כשמצלמים ספורט, בעלי חיים או אפילו ילדים משחקים בחצר אפשר ממש להעריך את המהירות והדיוק של הפוקס במצב פוקוס עוקב AI SERVO (בניקון וסוני קוראים לזה AF-C). למעט מקרים בודדים המצלמה פשוט לא מפספסת פוקוס. זה מדהים וקשה להבין את זה עד שאתה לא מצלם בעצמך עם הצלמה הזו. כמעט כל משימה שתטילו על המצלמה מבחינת פוקוס היא תבצע ללא מאמץ.


ספורט בחוף פרישמן בתל אביב
להרים את המצלמה ולנעול פוקוס בחלקיק שניה. הכל נעשה קל יותר



נעילת פוקוס תוך כדי תנועה. למצלמה מצבי נעילת פוקוס רבים שניתן לבחור מהם

לזוז עם המצלמה תוך כדי נעילת פוקוס על השקנאי בתעופה. קל

צבע ואיכות תמונה

בקנון כמו בקנון, ה-דבר שבגללו צלמים משתמשים בקנון זה הצבע. ה- Color Science. הצבע שיוצא מהמצלמה עוד לפני בכלל שנגענו בלייטרום, פוטושופ וכו׳ הוא פשוט נהדר. הכל נראה נהדר. למעט ה- Canon 90D ששם שיחקו עם המעבד והצבעים במצלמה הזו הם פשוט מעולים, אין מילה אחרת, ה- 1DX III לא מאכזבת ומי שייכנס איתה לצילומי סטודיו יבחין שהצבע פשוט נהדר. וזה משהו שקשה להגיד על סוני למשל. הקנון לגמרי יכולה להיות מצלמת סטודיו. היא מוציאה תמונות חדות מאד ומתפקסת מהר מאד. אמנם אין לה הרבה מגה פיקסל אבל מספיק מגה פיקסל בשביל שלטי חוצות.

מבחינת איכות הקוב,ץ הכמובן שמדובר על צילום ב- RAW, אין מה להשוות ל- 5D Mark IV. הקבצים גמישים בטירוף לעיבוד (לייטרום, פוטושופ, camera raw) ואפשר לתקן גם תמונות שצולמו בתנאי תאורה לא הגיוניים עם קונטרסט גבוה, סינוור של העדשה או לחילופין תנאי חושך. זה פשוט עושה את העבודה קלה יותר עבורך הצלמת או הצלם המקצועי. זה טוב לדעת שגם אם תעשו טעות קשה בחשיפה, עדין תוכלו לתקן ולהציל תמונה שתפסתם בה רגע נדיר.



שיעור פורטרט בסטודיו במסגרת קורס יסודות הצילום. איך מצלמים עםתאורה אחת
צילום בסטודיו. הצבעים של קנון יפים כמו תמיד והחדות מצוינת

הפוקוס המהיר מאפשר להתרכז בביום וההעמדה ולשכוח מעניינים טכניים


המצלמה מוציאה תמונות חדות יותר ועם צבעים חזקים יותר עוד לפני העיבוד



אמינות ועמידות

קנון בנו את המצלמה הזו כדי לעמוד במגוון אתגרים פיזיים ועדין להמשיך לצלם כאילו כלום. התמונה המצורפת צולמה במהלך אליפות ישראל בטריאתלון בקטגוריה עילית. התמונה צולמה בתוך הים תוך כדי שהרצים משפריצים מים על המצלמה והעדשה והיא פשוט ממשיכה לצלם כרגיל מבלי להיעצר או לתת למים לחדור אליה. ניגבתי את המים בסיום הסשן והמשכתי הלאה. המצלמה תפקדה ללא בעיה.

חיי סוללה למשל. זה לא משהו שבדרך כלל חוקרים בו כשקונים מצלמה, אבל זה אחד הדברים הקריטיים כשאתה באמצע סשן צילומים וצריך פתאום להחליף סוללה אחרי 300 קליקים. תחשבו על צלם חתונות שבאמצע הכניסה לחופה המצלמה מסמנת לו שהסוללה חלשה. עכשיו הוא צריך לעזוב הכל ולהתעסק בהחלפת סוללה. בקנון וניקון המקצועיות הסוללות חזקות לאין שיעור משאר הדגמים וזה למה משתמשים בהן צלמים מקצועיים.

זה בדיוק הדברים שבשבילם צלם מקצועי משלם הרבה כסף על מצלמה שהיא ממש כמו כלי עבודה. בסוף היום, אנחנו מגיעים לצילומים שלנו בין אם זה בסטודיו או בשטח ואנחנו רוצים להוציא את התמונות הטובות ביותר בלי תירוצים. אין תחליף לאושר הזה כשאנחנו מגלים שתפסנו את ה-תמונה שרצינו. תמונה שתכנס לתיק עבודות שלנו ותלך איתנו הלאה. בשביל זה אנחנו מצלמים, לא?


אליפות ישראל בטריאתלון מקצה עילית גברים. טריאתלון הרצליה. קטע היציאה מהמים
אפשר לצלם גם כשאתה קרוב בתוך המים ולא לחשוש

אליפות ישראל בטריאתלון מקצה עילית נשים. טריאתלון הרצליה. קטע היציאה מהמים
קצב הצילום מאפשר לתפוס בפוקוס כל רגע גם בתנאי תאורה לא אידיאליים

וידאו

ה- 1DX III יכולה לצלם וידאו באיכות 5.5K 12 bit בקצב 60 תמונות בשניה (60fps) ו- 4K או Full HD בקצב 120 תמונות בשניה. לא נכנס לכל הנתונים הטכניים של הוידאו אבל מדובר על איכות גבוהה מאד. חלק מזה מתאפשר מכיוון שהמצלמה מצלמת רק על כרטיסי זכרון מסוג CFexpress שהם כרטיסים מהירים מאד אך גם יקרים מאד. גם כאן בא לידי ביטוי הפוקוס האוטומטי המהיר שלה גם בתנאי אור קשים מאד.


חלק יגידו: כן, אבל היא רק 20.1 מגה פיקסל. אנחנו מצלמים נוף ורצים להדפיס בגדול. אז דבר ראשון, 20.1 מגה פיקסל עם טכנולוגית ההדפסה שיש היום זה מספיק בהחלט גם להדפסות גדולות מאד. דבר שני, אם יש מצלמה שאפשר לקחת אותה לכל מקום בכל מזג אויר. גם במקומות התובעניים ביותר זו המצלמה שתמשיך לצלם. בגשם, באבק, בשלג וגם אם תיפול חס וחלילה.

אם תבדקו בחיים האמיתיים, כמות הפעמים שבאמת תצטרכו קבצים הגדולים מ- 24 מגה פיקסל היא כל כך נמוכה שזה זניח.


צילום בתנאי תאורה קשים במיוחד ISO 4000. אין בעיה לפוקוס

כל צלמת בתחילת דרכה לא רוצה לקנות מצלמה שעולה למעלה מ- 25 אלף שקל. בהתחלה היא רוצה להתנסות במצלמה מומלצת ופופולרית. כזו שאפשר למצוא בכל חנות. כזו שתיתן את הטוב מכל העולמות: רזולוציה גבוהה, קלה וקומפקטית ובמחיר שפוי. כל אלה שיקולים הגיוניים ונכונים למישהי או מישהו בתחילת דרכם. המאמר הזה מכוון למי שכבר צברה קצת נסיון וקילומטראז׳. שחשה בעצמה את מגבלות המצלמה שקנתה בתחילת הדרך.


נכון, זה יקר. אבל תשאלו את עצמכם את השאלה הזו: כמה פעמים ראיתם אנשים שמשקיעים בתחביב שלהם (אפילו לא המקצוע שלהם...) סכומים העולים על 30 אלף ש״ח? אם אתם לא יודעים את התשובה לשאלה, כבר אגיד לכם שהתשובה היא הרבה יותר ממה שאתם חושבים: אופניים, טרקטורונים, ציוד מקצועי, מערכות הגברה, טיסנים ודאונים, שלא לדבר על מכוניות ומה לא...

אם הם יכולים להשקיע בתחביב סכומים כאלה, נראה לכם הגיוני שאתם לא תשקיעו במקצוע שלכם סכומים דומים? גם מבחינה כלכלית גרידא, התמונות טובות הן אלה שיביאו עוד לקוחות מרוצים, יגדילו את ההכנסה שלכם ויצדיקו את הקנייה של מצלמה יקרה כזו.


אבל בואו נשים רגע את הכסף בצד, גם בעידן בו אנחנו עושים את המעבר למירורלס, זו פשוט מצלמה מטורפת. לא משנה מה יש לכם בבית או במה התרגלתם לצלם, הקנון הזו יודעת לעשות את הכל טוב יותר, מהר יותר ואפשר לסמוך על כך שתעבוד כל פעם. וזה חברים השורה התחתונה. פשוט כיף גדול לצלם עם מצלמה שנותנת לך את התמונות האלה. זאת מצלמה שגורמת לך לרצות להמשיך לצלם, לרצות להמשיך ולחקור את גבולות היכולת שלה ושלך כצלם.


עבור צלם שזו העבודה שלו, זו המצלמה האולטימטיבית.

פוסטים אחרונים
תגיות