המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

שימוש במסיכות באדובי ברידג׳ - חלק ב׳



כשהעמדתי את המצלמה לצלם את התמונה הזו ידעתי מראש שהתנאים לא אידיאליים ושאצטרך לעבוד עליה במחשב. כשצילמנו בשחור לבן זה היה מאד ברור שלוקחים את הנגטיב (סרט הצילום) לחדר חושך ועובדים על התמונה. כיום בעידן הדיגיטל, חדר האור מחליף את חדר החושך. אז בפוסט הזה לא נדבר על תוכנת חדר האור (לייטרום), אלא דווקא על התוכנה הפחות מדוברת בארסנל התוכנות של אדובי - הברידג׳. התוכנה הזו מאפשרת לנו כצלמים לגשת במהירות ממצב של סינון וסימון התמונות המוצלחות למצב של עיבוד והמרה של התמונה לקובץ שימושי כמו jpeg.

בפוסט הזה נתקמד בעיקר בעבודה עם כלים סלקטיביים כגון - מברשת וגרדיאנטים (קווי ומעגלי)



צילום נוף בתל חדיד מתוך קורס יסודות הצילום
צולם בחשיפת חסר. האם ניתן לתקן בכלל את התמונה הזו?

התמונה למעלה, שצולמה במהלך מפגש שטח בקורס יסודות הצילום, צולמה בחשיפת חסר. כלומר כשמד האור הורה על מינוס. במקרה זה ניתן לשער שמד האור היה על 2- . השמיים שהם החלק הבהיר בדרך כלל בתמונות נוף נראים עם צבע חזק (כהים) שזה נחמד, מצד אחד, אך המחיר הוא תמונה כהה בכל שאר החלקים, מצד שני. כשאתם מצלמים בשטח עליכם לקבל החלטה איזו חשיפה תהיה לתמונה שלכם תוך ידיעה כי לא ניתן בתמונה לקבל בצורה טובה גם את החלקים הבהירים וגם את הכהים. מכיוון שמצלמות דיגיטליות מתמודדות טוב יותר עם חלקים כהים שצריך להציל מאשר עם חלקים בהירים שצריך להציל, ההמלצה שלנו היא תמיד לצלם יותר כהה מאשר יותר בהיר. את השאר השאירו לחדר העריכה.

אז הנה הגענו לחדר העריכה, פתחנו אדובי ברידג׳ ומצאנו את התמונה בכרטיס הזכרון. מה עכשיו?


דבר ראשון נכניס את התמונה לתוך ה- Camera Raw דרך לחיצה על האייקון:

עיבוד תמונה דרך camera raw
אייקון הצמצם יפתח לנו את חלונית ה- ACR adobe camera raw

ראשית עלינו להבין את מה צריך לתקן בתמונה. התמונה כהה מכיוון שרצינו שהשמיים ישמרו את הפרטים שלהם. אז מה שנשאר לנו לעשות זה להבהיר את האזורים הכהים.

יש לנו את הכלים הלא סלקטיביים לעשות זאת:

exposure

shadows

blacks

נשתמש בהם אבל בצורה מאד מתונה מכיוון שאלה גם ישפיעו על השמיים שאותם אנו רוצים לשמר


עיבוד תמונה בכלים לא סלקטיביים אדובי ברידג׳
בתפריט ה- Basic מצד ימין נטפל בתמונה באמצעות הכלים הלא סלקטיביים

השלב הבא יהיה להשתמש בכלים הסלקטיביים. בגרסאות החדשות של הברידג׳ הם יושבים תחת תפריט ה- Masking.

בפוסט הקודם השתמשנו בכלים האוטומטיים לבחירת שמיים וכל מה שהוא לא שמיים. כמו כן השתמשנו בכלי האוטומטי לבחירת הנושא (אנשים). הקליקו כאן כדי לראות את הטיפים לעיבוד קליל דרך הכלים האוטמטיים.

בתמונה הזו נשתמש בכלים הסלקטיביים ״הרגילים״ שיאפשרו לנו לסמן במדיוק היכן נרצה להחיל את האפקט והיכן לא. הכלי הראשון והמשמעותי ביותר הינו כלי המברשת (קיצור מקלדת K). באמצעות הכלי הזה נגדיר את החלק בתמונה שאותו נרצה להבהיר (יצבע בצבע אדום) ולאחר מכן נפעיל עליו את כלי ה- exposure.




לאחר הוספת מברשת נוספת על העץ השמאלי ותיקון חשיפה על כל התמונה קיבלנו את התוצאה הזו

השלב הבא יהיה להוסיף קצת חום לעצים ולקרקע. גם הפעם נשתמש בכלי המברשת. נסמן את החלקים הרצויים ואז נזיז את הטמפרטורה לכיוון הצהוב (חם)



לסיום העיבוד בתמונה הזו נשתמש בכלי המעבר (גרדיאנט) לצורך הדגשת הכחול בשמיים. לצורך כך נוסיף מסיכה ונבחר באופציה Linear Gradient. נמתח את הכלי עם העכבר לחוץ מהחלק העליון של התמונה לכיוון המרכז כך שבחלק העליון של הכלי - 100% אפקט, ברצועה האמצעית - 66% אפקט וברצועה התחתונה - 33% אפקט. מתחת לרצועה התחתונה האפקט לא קיים.


פילטר גרדיאנט אדובי ברידג׳
פילטר גרדיאנט קווי מוסיף עיבוד המשתלב היטב עם התמונה הקיימת

לסיום העיבוד הוספנו עוד קצת בהירות והעלינו את הצבעיונות טיפה בעזרת ה- Vibrance. התמונה מוכנה :)



התמונה הסופית

כדי לא להשאיר קצוות פתוחים, רצינו לדבר קצת גם על גרדיאנט עיגולי (Radial Gradient). לצורך כך נדגים את יכולות הכלי בתמונה המתאימה לעיבוד מהסוג הזה. כמו כלי הגרדיאנט הקווי, גם הגרדיאנט העיגולי נמצא באותו תפריט Masking בתוך ה- Camera Raw.

קיצור המקלדת לכלי הינו J. הרעיון בכלי הוא לבחור אזור על פי אליפסה. אפשר להגדיר את האזור שיעובד בתוך האליפסה או את כל מה שנמצא מחוץ לאליפסה (כמו במקרה הזה). בתמונה הנ״ל יש לנו זוג אוהבים המצפים לילדם הראשון. החשיפה בתנאי תאורה ניגודיים כל כך יוצרת הפרדה ברורה בין הנושא לבין הרקע הבהיר מאד. עד כאן הכל בסדר. הבעיה היחידה היא שבדרך כלל אזורים בהירים מושכים את העין החוצה מהנושא. לכן ננסה להחזיר קצת את הפוקוס אל הזוג עצמו.


צילומי הריון על רקע שדות קיבוץ עינת
התמונה המקורית

ראשית נפתח את הכלי שבתוך תפריט ה- Masking ונסמן את האליפסה סביב הזוג החמוד. הסימון סביב הזוג יהיה כדי לסמן את כל השטח שבו נרצה לטפל - כל מה שלא בתוך האליפסה

תיקון תמונה באמצות גרדיאנט רדיאלי
קיצור מקלדת J מוביל אותנו ישירות לכלי

לאחר מכן נלחץ על X במקלדת כדי להחליף את הכיוונים של המסיכה כך שהאפקט יחול על כל מה שמחוץ לאליפסה.

נוכל לראות כעת כי כל השטח שמחוץ לאליפסה נצבע באדום וכן האייקון הקטן בתוך חלונית ה- Masking שינה את כיוונו. כעת כל מה שמחוץ לאליפסה בלבן - בבחירה.

השלב הבא יהיה פשוט להוריד את רמת ה- Exposure של כל מה שמחוץ לאליפסה כך שהזוג יבלוט קצת יותר.



ולאחר התיקון - התמונה הסופית:




רוצים ללמוד לצלם כמו שצריך? לשלוט במצלמה במצב צילום ידני ולהפיק תמונות משגעות?

זה הזמן להצטרף לקורס יסודות הצילום. קורס צילום מעולה ומתאים לכל מי שאינו בעל ידע גדול או כלל בצילום וגם למי שמצלם מאינטואיציה או שלמד צילום מסרטוני יוטיוב. הקורס הזה יעשה לכם סדר בכל המושגים וילמדם אתכם טיפים שווים לצילום במגוון מצבי צילום במפגשי השטח שלנו.

אז לסיכום:

10 מפגשים

5מפגשי שטח

כיתה קטנה ואינטימית


לפרטים נוספים הקליקו כאן


צוות ירוק



פוסטים אחרונים
תגיות