top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

תפקיד הצמצם במצלמה


״איך אני עושה שהפרח יהיה חד וכל השאר מטושטש...?״

״אני רוצה שהילדה שלי תהיה בפוקוס ושהשאר יהיה כזה לא ברור. איך עושים את זה?״

אלה שאלות שאני נשאל שוב שוב.

שאלות אלה קשורות בעיקר למושג שנקרא ״עומק שדה״ ולצמצם שמשפיע על עומק שדה.

נתחיל בלהבין מה זה צמצם. צמצם הוא מערכת של עלי מתכת דקים הנמצאים בתוך עדשת המצלמה (לא בתוך המצלמה). העלים האלה יכולים להפתח ולהסגר באופן שישאיר חור גדול או קטן שדרכו יוכל האור לעבור בזמן אקט הצילום:

הצמצם מסומן באות f והמספר שליד האות מייצג את יחס הגודל בין החור במרכז (שדרכו יכול לעבור אור בזמן הצילום) לבין הקוטר החיצוני של העדשה. כלומר, ככל שהיחס יהיה קטן יותר (מספר נמוך יותר) זאת אומר שהחור יהיה גדול יותר.

בזמן שאנו לא מצלמים אלא רק מסתכלים בעינית המצלמה הצמצם ישאר במצב הפתוח ביותר שלו כדי לאפשר לנו לראות תמונה בהירה. בזמן הצילום שהוא זמן קצר מאד ברוב המקרים (מאיות השניה) ייסגר הצמצם ובסוף הצילום ייפתח מחדש. לצמצם חשיבות גדולה מאד בקביעת ״עומק השדה״.

מה זה עומק שדה?

לפני שאנחנו מתחילים לתאר מהו עומק שדה, עלינו להבין תחילה כי פוקוס אמיתי (אופטי) ישנו רק במישור אחד בתמונה. כלומר, כשהעדשה עושה פוקוס על האובייקט שאותו אני רוצה לצלם, היא למעשה עושה פוקוס על המרחק של המצלמה מהאובייקט ורק עליו. כלומר, כל מה שנמצא מאחורי ולפני המישור הדמיוני שבו נמצא האובייקט יהיו בהגדרה מחוץ לפוקוס.

כלומר, מטושטשים. עכשיו נשאלת השאלה כמה מטושטשים הם יהיו ביחס לנושא שלי שנמצא בפוקוס?

כדי לענות על השאלה הזו בואו נדבר על מושג שנקרא עומק שדה:

עומק שדה הוא מושג נפוץ בצילום הבא לתאר מצב בו ישנו ״עומק״ בתמונה כך שהצופה יוכל להסתכל גם באובייקטים הנמצאים מאחורי הנושא ולחוש את החלל בצורה בה הצלם חש אותו בעת הצילום. אחרי הכל, תמונה היא אובייקט דו-מימדי. אם אנו יודעים שפוקוס יש רק במישור אחד בתמונה, הרי שהעומק שמתואר בתמונה יהיה בהכרח לא בפוקוס. אנו כצלמים יכולים לשלוט בכמה ״לא בפוקוס״ יהיה העומק - האם יהיה מטושטש מאד או בכלל לא.

את האפקט של הטשטוש/חדות שאנו קובעים לגבי הרקע (עומק) בתמונה ניתן במידה רבה לקבוע בעזרת בחירת גודל הצמצם בעת הצילום:

צמצם בעל מספר נמוך - צמצם פתוח יגרום לנושא שלי להשאר חד בעוד הרקע יהיה מטושטש מאד - עומק שדה רדוד (מתאים מאד לצילמי פורטרט).

צמצם בעל מספר גבוה - צמצם סגור יגרום לנושא שלי להשאר חד וגם לרקע להיות חד - עומק שדה גבוה (מתאים לצילומי נוף).

השוני שיווצר בעזרת בחירת צמצים שונים לאותה תמונה יהיה ברור ויאפשר לכם להיות הרבה יותר יצירתיים. את הצמצם ניתן לשנות כאשר אנו מצלמים במצב צילום A או AV (תלוי במצלמה). שימו לב שאתם משנים רק את המספר עם האות f ולא את המספר השני שמגדיר את מהירות הסגר בצילום. בחלק מהמצלמות ישנו כפתור קטן, שנמצא בדרך כלל בצד העדשה, שסוגר את הצמצם בצורה מכנית ונותן לנו לראות ״תצוגה מקדימה״ של כמות עומק השדה שתהיה לנו בתמונה.

תמונה בעלת עומק שדה גבוה
תמונה בעלת עומק שדה רדוד

התמונות שלפנינו הן דוגמא לשוני בין שני המצבים שעליהם דיברנו:

  • בתמונה של המודל עם שמחזיקה את הצמה בידה ישנו עומק שדה רדוד שמתבטא בטשטוש רב ברקע. הפוקוס נמצא על פני המודל וכל השאר מטושטש. צולם בצמצם f 2.8.

  • בתמונה של המודל עם התיק בצבע תכלת ישנו עומק שדה גבוה שמתבטא בכך שכל המישורים בתמונה נראים כחדים וכך נוצר עומק בתמונה. צולם בצמצם f 9.

אם אתם אוהבים לצלם אבל עושים את זה רק במצב אוטומט, מקסימום חצי ידני, ורוצים לצלם הרבה יותר טוב זה הזמן להצטרף לאחד מקורסי הצילום של ירוק בית ספר לתקשורת חזותית.

קורסי הצילום שלנו נערכים בקבוצות קטנות כשכל אחד לומד על המצלמה שלו.

בואו ללמוד איך לצלם נכון ואפילו להתחיל מקצוע חדש. הכנסו לקורס צילום מתחילים לפרטים נוספים.

*מצוין למי שמחפש קורס צילום בראש העין או קורס צילום בפתח תקווה. אנו נמצאים בקיבוץ עינת. המקום נגיש גם לתחבורה ציבורית. חנייה בשפע.

פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page