top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

המצלמה שמשנה את חוקי המשחק

בסוף אפריל סוני השיקה את מצלמת הסטילס החדשה שלה שתהיה גם מצלמת הדגל שלה. למצלמה קוראים a9 והיא הממשיכה של מצלמות ה a7 המצליחות מאד ממשפחת האלפא. המצלמה מגיעה עם חיישן full fram עם 24 מגה פיקסל בטכנולוגיית STACKED CMOS עליה ארחיב בהמשך ויכולת צילום וידאו באיכות 4K.

למי שקצת שמע על מצלמות הסטילס של סוני, מדובר במצלמות מירור לס בעלות שילוב מנצח בין קומפקטיות ומשקל קל לבין איכות תמונה ללא פשרות. סדרת ה a7 כוללת שני דגמים עיקריים:

a7 R - מצלמת מירור לס עתירת מגה פיקסלים שמיועדת בעיקר לצילום סטילס

a7 S - אותה מצלמה כמו דגם ה R אך עם חצי מכמות הפיקסלים לטובת צילום וידאו איכותי יותר בתנאי תאורה קשים.

לאחר שסדרת ה a7 הפכה ללהיט עולמי החליטו בסוני להתחרות ראש בראש מול ענקיות הז׳אנר המקצועי - קנון וניקון. לקראת המשחקים האולימפיים בעוד כשנתיים שיתקיימו ביפן סוני החליטו להציע אלטרנטיבה ראויה לצלמי הספורט ולצאת עם מצלמת full frame מהירה שתביא גם לידי ביטוי את טכנולוגיית הפוקוס האוטמטי המהיר שפיתחה.

מה שסוני הוציאו מתחת ידם הוא לא פחות ממצלמה שמשנה את חוקי המשחק לחלוטין ומאתגרת לראשונה את מנגנון ה SLR לראשונה זה 70 שנה.

קנון וניקון, עם כל ההתקדמות הטכנולוגית במצלמות, עדין מתבססים על אותו מנגנון של מראה עולה ויורדת בזמן שהסגר נפתח כדי לאפשר לאור להכנס לחיישן. אחד החסרונות הבולטים במנגנון זה הוא ה״בלק-אאוט״ הנוצר בעינית בה הצלם מסתכל בזמן שהמראה קופצת למעלה ברגע הצילום. קנון וניקון נתנו מענה חלקי לתופעה הזו על ידי הגברת מהירות קפיצת המראה כך שתאפשר עד 14 תמונות בשניה (14 פעמיים בהן המראה עולה ויורדת בשנייה אחת) שזה מהיר מאד. אותה בעיה, אגב, קיימת גם במצלמות מירור-לס. שם אין מראה שקופצת אך בזמן הצילום החיישן מפסיק להעביר את התמונה לעינית בה הצלם מסתכל ובמקום זאת מעביר את המידע למעבד המצלמה.

סוני לא נכנסו למרוץ מי מפיק יותר תמונות בשנייה באותה שיטה. הם פשוט שינו את השיטה.

הם פיתחו חיישן חדש בטכנולגיית STACKED COMOS שבמילים פשוטות מעביר את המידע שמגיעה אליו מהעדשה (אור) ישירות אחורה אל רכיב שמעבד את המידע הצמוד אליו ומשם אל זכרון RAM חזק שממשיך בעיבוד התמונה בזמן שהמצלמה ממשיכה לצלם מבלי השהייה כלל.

ככה זה נראה בשרטוט:

a9 החיישן החדש של מצלמת סוני

1 - חיישן המצלמה

2,3 - מעבד המוצמד לחיישן כדי לאפשר מעבר מהיר של המידע

4 - זכרון RAM שממשיך את תהילך עיבוד המידע ומעביר אותו הלאה אל כרטיס הזכרון

המשמעות המעשית לטכנולוגיה הזו היא יכולת לצלם מבלי אפקט ה״בלק אאוט״. כלומר כאילו שאנו רואים סרט וידאו בתוך עינית המצלמה שממנו אנו גוזרים תמונות בגודל 24 מגה פיקסל כל אחת. תמיד אפשר לתפוס את הרגע הכי נכון לצילום מבלי להתבלבל מהחשכות העינית בזמן הצילום. זה לא פחות ממהפכה!

אני מעריך שנראה בקרוב יצרנים נוספים הולכים בדרך זו ומוציאים דור חדש של מצלמות.

בנוסף לכך, מבנה החיישן ומעבד הנתונים בצורה כזו (stacked cmos) מאפשר לצלם עד 20 תמונות בשנייה (הרבה יותר מהיר מקנון או ניקון) באיכות מקסימלית של 24 מגה פיקסל לתמונה ב Jpeg או Raw. כ 362 תמונות Jpeg בשיא האיכות ברצף או 241 קבצי Raw ברצף. לשם ההשוואה מצלמת הדגל של קנון יכולה לצלם רק 73 קבצי Raw ברצף.

טכנולוגיה זו אינה חדשה לחלוטין וכבר יושמה בסמארטפונים ובמכשירים נוספים, אך זוהי הפעם הראשונה בה הטכנולוגיה הזו מיושמת בחיישן גדול של מצלמה מקצועית.

מהירות העברת המידע בקצבים כאלה גבוהים מאפשרת למצלמה לחשב חשיפה נכונה ופוקוס 60 פעם בשניה בנוסף לפוקוס עוקב בסטנדרטים שלא היו מוכרים עד היום.

את זה תומכת העובדה כי לסוני a9 יש 693 (!!) נקודות פוקוס בעינית שזה בערך כל שטח העינית. כלומר, לראשונה הצלם אינו מוגבל בהשגת הפוקוס. כל עוד האובייקט נראה בעינית ניתן יהיה במהירות לנעול עליו את הפוקוס. זה מדהים. זה לא רק צלמי ספורט שצריכים את הפוקוס במהירות. גם צלמי טבע ובעלי חיים, צלמי חתונות וצלמי פורטרטים.

ככה זה נראה בעינית המצלמה:

a9 נקודות פוקוס אוטומטי במצלמת סוני

בנוסף לכך המצלמה יודעת לצלם וידאו ב 4K ב 30 פריימים לשנייה עם שני סלוטים לכרטיסי זכרון SD.

סוני הוציאו תג מחיר הזול ב 1500 דולר מהמתחרות מבית קנון וניקון אך אחת הבעיות שנותרו היא סוגיית העדשות היקרות (בלבד) שיש בליין של סוני. נקודה כואבת עבור צלמים הרוצים לעבור לציוד של סוני אך כבר מושקעים בבכסף רב עם הציוד של קנון. הפתרון הקל והמהיר הוא להמשיך לעבוד עם העדשות של קנון/ניקון באמצעות מתאם ייעודי.

המצלמה נעשתה זמינה להזמנות מלקוחות זה עתה וכעת נשאר לראות איך היא תתקבל בשוק. ככל שיעבור הזמן נוכל לראות דוגמאות חיות מעולמות הצילום העיקריים בשוק: עיתונות, אופנה, ספורט, חתונות וצילום סטודיו ונראה האם היא באמת שווה את ההייפ המטורף שסובב אותה כרגע.

סוני a9 בהשוואה למתחרות הראשיות שלה - ניקון D5 וקנון 1DX II. זה פשוט עולם אחר.

בהשוואה למתחרות שלה - קנון וניקון a9  מצלמת סוני

פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page