top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

הגיע הזמן להחליף את המחשב?

בתור צלם ומרצה לצילום, מן הסתם מתייעצים איתי איזו מצלמה לקנות לקורס או לאיזו מצלמה כדאי לשדרג. לא שואלים אותי איזה מחשב חדש כדאי לקנות. למרות שכל פעם שתלמידים נכנסים לכיתת המחשבים של בית הספר אפשר להרגיש את ההתרשמות שלהם מרמת הציוד. היום כולם מבינים שבעידן הדיגיטלי מחשב טוב ואיכותי הוא חלק אינטרגלי ובסיסי בתהליך העבודה של צלם.

הבעיה בבחירת מחשב לקנייה היא שלאנשים מן השורה שלא מבינים מי יודע מה במחשבים אין באמת יכולת להבין מה הם קונים. נכון, יש כמה מותגים מובילים שכולנו יכולים לדקלם כמו: Dell, Lenovo, HP וכו׳. אבל מה שמסתתר מתחת לשם המוכר, קרי המפרט הטכני של המחשב לרוב מאד מבלבל ואין לנו באמת יכולת להבין מה אנו קונים מבלי לעשות מחקר עמוק ומקיף בנושא. לרוב, גם אחרי מחקר כזה נעדיף להאמין לעצה של המוכר בחנות למרות שאנו יודעים שהוא לא תמיד ממליץ לנו מתוך ידיעה ברורה של מה אנו עושים עם המחשב במקרה הטוב, או שממליץ לנו על סמך מה שיש לו במלאי בלבד.

לפני שאביא פה את המלצתי לגבי קניית מחשב, אפרט כמה נתונים חשובים עבור מחשב שנועד לשרת צלם:

  • מעבד מהיר - כזה שידע להריץ תוכנות עיבוד כבדות כגון: פוטושופ, לייטרום, פרמייר וכו׳. בשוק היום שולטת חברת intel עם מעבדי ה i שלה.

  • מסך מספיק גדול ושיהיה גם איכותי. עדיף מסך ברזולוציה של מעל HD. היום ישנם מסכים ברזולוציית 4K.

  • כרטיס גרפי טוב של חברה מוכרת - ATI RAEDON, INTEL, NVIDIA

  • זכרון פנימי של לפחות 8GB - בניגוד לזכרון אחסון מידע (הארד דיסק), זכרון פנימי אחראי על הפעלת מספר יישומים במקביל במחשב וגודלו הוא קריטי לזמני ההפעלה והתגובה של המחשב תחת עומס.

השאלה הבאה שתשאלו את עצמכם לפני שאתם קונים מחשב היא מה אני באמת צריך - לפטופ או מחשב נייח. היום כמעט כולם הולכים אוטומטית על מחשב נייח מהסיבה הברורה שאפשר לעבוד איתו בכל מקום, הוא קטן וקל ואינו מצריך עמדת עבודה ייעודית בבית.

אבל האם אלה השיקולים הנכונים בהתחשב בעובדה שאנו קונים מחשב שנועד לעבודה מאסיבית ולאורך זמן? לא בטוח.

למרות כל היתרונות של מחשב נייד (שיכול להכיל את כל הנתונים ההכרחיים בשביל להיות מחשב עבודה טוב), יש לזכור כמה דברים:

  1. למחשב נייח יש מסך גדול יותר שמאפשר צפייה איכותית יותר בתמונות שלנו ומקל עלינו את העבודה.

  2. מחשב נייח חזק עבור עבודה יהיה זול משמעותית בהשוואה לנייד עם אותו מפרט.

  3. יותר קל לעבוד על תחנת עבודה מסודרת מה שמתבטא בעבודה מהירה יותר על החומרים שלנו.

לכן, אם אתם לא באמת צריכים את הניידות של המחשב (הרשו לי לומר שלרוב אתם לא) אני ממליץ לכם בחום לשקול להשקיע במחשב נייח. דרך אגב, אפשר לעבוד עם טבאלט בשטח ולעשות עיבודי תמונה מהירים גם בפוטושופ או לייטרום שלהם גרסאות מובייל ייעודיות עבור טאבלט. העבודה על טאבלט מהירה יותר מאשר על מחשב נייד כאשר את שאר העבודה משלימים בבית במחשב הנייח.

עכשיו, בואו נדבר על מחשבים נייחים בפרט ועל סביבת עבודה בכלל. אתחיל בסיפור אישי קצר: לפני הרבה שנים חבר שכנע אותי לנסות לעבור למחשבי אפל. זה היה ידוע אז שמחשבי אפל (מקינטוש או בקיצור מק) טובים יותר עבור מעצבים גרפיים וצלמים. הסיפור הזה נובע, דרך אגב, מהעובדה שבשנות ה- 80 וה- 90 יצרניות של תוכנות עריכה כגון אדובי ייצרו תוכנות שהיו יכולות לרוץ רק על מחשבי מק. כיום כל התוכנות עובדות גם על פי.סי.

החלטתי שאני מסתכן וקונה מחשב נייד "17 MacBook pro יקר ולומד איך לעבוד עליו לבד. רציתי את הדגם הגדול של ה 17 אינטש מכיוון שזה היה אמור להיות הטוב מכל העולמות - גם מחשב נייד וגם מסך גדול כמו של נייח (טעות של מתחילים. אי אפשר לרקוד על שתי חתונות).

בגלל המחיר האסטרונומי שביקשו על הדגם הזה בארץ, קניתי אותו ב eBay וקיבלתי אותו דרך חבר שבא לביקור מארה״ב.

כשקיבלתי אותו, לא היה לי מושג איך לעבוד איתו. מערכת ההפעלה של המק, ה OS, נראתה לי אז שונה בתכלית ממה שהכרתי ב windows. לקחו לי שבועיים קשים להבין איך המכונה הזו עובדת. אך מרגע שלמדתי את צעדיי הראשונים בסביבת המק, הבנתי על מה כולם מדברים בגאוניות שבפשטות שבעבודה על מק. כשהבנתי שלמרות המסך הגדול יחסית למחשב נייד (מה שהופך את המחשב לכבד ולא נייד בעליל) כדאי שאעבוד על תחנת עבודה אמיתית, קניתי את האיימק (iMac) הראשון שלי. מסך גדול ״27 שהיה הכי חדש באותה עת.

מבחינתי, המעבר למחשב נייח היה אחד הצעדים החכמים שעשיתי. קצב העבודה שלי גדל בהרבה, יכולת העיבוד של המחשב השתפרה וכמובן שעל גבי המסך האיכותי של המק אפשר לראות הכל יותר טוב - צבעים, חדות מול טשטוש, עבודה על כמה יישומים במקביל.

אני יודע שמחשבי אפל בעקרון יקרים יותר ממחשבי פי.סי. אך כשעשיתי את החישוב של כמה יעלה לי להרכיב מחשב עם המפרט של ה iMac המחיר לא היה רחוק. וזה עוד לפני שמחשבים את העלות של המסך האיכותי מאד וכמובן החסכון במקום (באיימק המחשב הוא בילט אין בתוך המסך. יש לכם רק את המסך, המקלדת והעכבר). מה שמדהים הוא, שגם לאחר 6 שנים עם ה iMac הזה וגם אחרי שכבר קניתי מחשבים חדשים יותר, הוא עדין עובד מצויין מבלי שהתקלקל ולו פעם אחת. אמנם המחשב עלה יקר יותר אך הוא חסך הרבה זמן של טכנאים, וירוסים ותקלות נוספות.

בשורה התחתונה, לכל מי שמתעתד לעבוד עם המחשב שלו בצורה רצינית ובמיוחד לצלמים ומעצבים אני ממליץ מאד לעבור לאפל בכלל ול iMac בפרט. וזה מכמה סיבות:

  1. חומרה איכותית ואמינה לאורך שנים - מסכים, מקלדות, רמקולים ומכלולים פנימיים כמו כרטיס גרפי, כרטיס מסך וכו׳.

  2. מערכת הפעלה פשוטה ואינטואיטיבית. הכל ב drag 'n drop (בגרירה), הכל פשוט.

  3. מחשב שיחסית חסין לוירוסים. חשוב ביותר!

  4. מהירות במציאת קבצים. למערכת ההפעלה של המק ישנה תוכנת חיפוש סופר מהירה בה אפשר למצוא בקלות כל קובץ שמסתתר במחשב. תכונה זו חשובה במיוחד לצלמים.

  5. מסך איכותי ביותר ששווה לבדו הרבה כסף.

  6. ממשק נוח עם התוכנות של אדובי - פוטושופ, אילוסטרייטור, אינדיזיין. גרסאות המק של התוכנות הללו, פשוטות ומהירות יותר.

לכן, בכיתת המחשבים שלנו לא היתה התלבטות ורכשנו את ה iMac כתחנות העבודה שלנו. הרווח כולו של התלמידים. וגם שלנו:

כיתת המחשבים בירוק בית ספר לתקשורת חזותית

פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page