top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

דבר אליי ברכות... התכוונתי לאור


צילום אוכל במסעדה. שימוש בתאורה רכה כדי ליצור תמונה עשירה בפרטים

אור רך ואור קשה הם שני מושגי יסוד בהבנה של חומר הגלם של הצילום שלנו. המצבים בהם אנו מצלמים נחלקים מבחינת תאורה לשניים - אור רך ואור קשה.

אור קשה מוגדר כאור המגיע ממקור קטן יחסית המפיץ אור בעוצמה חזקה. השילוב של עוצמה חזקה ושטח פנים קטן מייצר ניגודים חזקים בין האזורים החשופים לאור (מוארים) לבין אלה שאינם חשופים (מוצלים). הפער הגדול בין אובייקט מואר לצל שהוא מטיל מבחינת התאורה מייצר בעיה עבור המצלמה שאינה מצליחה להביא לידי ביטוי את הפרטים המלאים בצל ובאור כמו שהראייה האנושית מצליחה. דוגמא קלאסית לתאורה קשה היא אור השמש. ברור לנו שהשמש היא כדור אש ענקי אך בשמיים היא נראית כמקור אור קטן שמפיץ אור חזק. לכן, ביום שמשי הצל שאנו מטילים על הקרקע יהיה חד וברור וכהה הרבה יותר מהקרקע שבה הצל שלנו לא קיים.

לעומת זאת, אור רך הוא אור בעוצמה חלשה יחסית המגיע ממקור אור בעל שטח פנים גדול. לדוגמא, יום מעונן. ביום מעונן השמש, למעשה היא אותה שמש רק שהאור שלה עובר דרך מיסוך של ענן בעל שטח פנים גדול המפזר את האור שלה בצורה אחידה יותר על פני האובייקטים הנמצאים מתחתיו. התוצאה היא שאין כמעט צל ברור שאנו מטילים על הקרקע באותו יום. המצלמה, כאמור, מוגבלת בלהכיל פרטים באזור המוצלים והבהירים כאשר הניגוד ביניהם הוא חזק. באור רך לעומת זאת הניגוד הוא קטן הרבה יותר ולכן קל למצלמה לייצר תמונה עשירה בפרטים גם בכהה וגם בבהיר.

המושג אור רך מייצג גם את התחושה שהצופה מקבל כשהוא צופה בתמונה. תחושה רכה ונעימה בלי ניגוד חזק ועם הרבה רוגע. זאת הסיבה שהרבה צלמים בוחרים להאיר את הנושא שלהם באור רך בסטודיו או לבחור סיטואציות שיותר קלות למצלמה לעיכול כמו למשל צילום בצל.

צילום אוכל, למשל, כמו צילום מוצר הוא דוגמא אחת למצב בו נרצה לרוב לשים את עצמנו, כצלמים, בסיטואציה של אור רך. לדוגמא גגון חצי שקוף המהווה מעין ריכוך לתאורת שמש חזקה וקשה:

השבוע צילמתי מסעדה לפרסום. את צילומי המנות בחרתי לצלם על גבי שולחן מחוץ למסעדה מתחת לגגון חצי שקוף שעשה עבודה נהדרת בפיזור האור וצמצום הפער בין אור לצל. בנוסף למצב ההתחלתי הנהדר (שאותו אפשר לזהות כבר במבט בעין מנוסה) הוספתי תאורת פלאש שאליו חיברתי קופסת אור שתפזר גם כן את האור בצורה טובה. הפלאש כוון לעוצמה חלשה רק כדי לתת תוספת קטנה של אור מהצד וכדי לאזן את הצבעוניות של התמונה.

חלק מהתוצאות לפניכם....

פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page