top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

חצובה בשבילך

חצובת מנפורוטו עם ראש כדורי בפעולה

בזמן האחרון נשאלתי יותר מפעם אחת איזו חצובה לקנות. זה קורה בדרך כלל במהלך קורס מתחילים כשהתלמידים שלנו מתוודעים בפעם הראשונה לצילום עם חצובה.

קודם כל מה זה חצובה? חצובה זה כלי לייצוב המצלמה. החצובה מורכבת לרוב משלוש רגליים ומראש המתחבר למצלמה דרך פלטה המוברגת לתחתית המצלמה. בנוסף לחצובה בעלת 3 רגליים (Tri-Pod) יש לנו את המונופוד (Mono-Pod) שהוא למעשה רגל אחת המתחברת למצלמה.

מכיוון שהמצלמה נתמכת לגמרי על ידי רגליים (במקרה של חצובה) היא יציבה ויכולה לצלם במהירויות איטיות מאד - חשיפות ארוכות. אחת התכונות של מצלמת סטילס היא היכולת לאגור אור ולהבהיר תמונה גם כאשר צולמה בתנאי חושך מוחלטים. מעט האור שזורם אל מצלמה דרך העדשה נבנה כשכבה על גבי שכבה. כאשר מדובר על חשיפה של דקות שלמות ואף יותר מכך, ניתן לגרום לצילום לילה להיראות כמעט כמו צילום בצהרי היום.

היכולת לצלם בחשיפה ארוכה יכולה לייצר אפקטים מגוונים בצילום כגון מריחת תנועה, טשטוש ואף העלמת פרטים. הכל מתחיל בבחירת הצלם באיזו מהירות לצלם.

צילום לאחר השקיעה בחוף געש

אז איזה חצובה כדאי לקנות?

הנה כמה כללי אצבע לבחירת חצובה נכונה עבורכם:

1. חצובה טובה אמורה להחזיק פחות או יותר לנצח. אם אנחנו לא יוצאים למסעות ארוכים מדי חודש או מצלמים בתנאי מזג אויר קיצוניים, אין שום סיבה שחצובה תשבר או תתקלקל. חצובה זה מנגנון פשוט מאד שבמידה ועשוי מחומרים חזקים ועמידים, לא אמור לקרות לו כלום. כדי שכלל זה יתקיים עלינו להקפיד לרכוש חצובה העשויה מתכת בכל חלקיה. כלומר: רגליים וראש. לרוב חצובות זולות עשויות פלסטיק בחלקן או כולן. אמנם פלסטיק חוסך משקל אך לא יחזיק לאורך זמן: מנגנוני ההברגה בחצובה יישחקו עם הזמן והחצובה לא תוכל להחזיק את המצלמה בכל הזויות שהיא אמורה להחזיק. כיום ישנם מספר חומרים מהם עשויות חצובות טובות:

אלומיניום - חזק אך יחסית כבד

סיבי פחמן (קרבון פייבר) - חצובה חזקה וקלה. קיים בעיקר בחצובות מקצועיות

מגנזיום - חומר קל וחזק.

2. יש לקנות חצובה שתהיה כבדה יותר מהמצלמה שלנו. למה? כי היא אמורה להחזיק את המצלמה בצורה יציבה לא רק כשהמצלמה נחה עליה בצורה ישרה אלא גם כאשר המצלמה בהטייה קדימה, אחורה או לצדדים. כאשר המצלמה ״מושכת״ לאחד הצדדים את המשקל, כדאי מאד שהיא תהיה מחוברת למשהו יציב וכבד דיו שלא תתהפך ותיפול. כל מצלמה והמשקל שלה, לכן הבחירה בחצובה היא פר מצלמה. ככל שהמצלמה שלי תהיה יותר ״מקצועית״ וכבדה כך על החצובה שלי להיות כבדה יותר.

חצובה מתאימה צריכה להחזיק את המצלמה גם שהיא בהטייה

3. מפתח רגליים גדול כך שנוכל לייצב את המצלמה גם בגבהים נמוכים מאד ובזויות שונות ומשונות. לרוב, חצובות פשוטות המיועדות למצלמות סטילס לא מסוגלות לפשק את רגליהן כך שראש החצובה יוכל להיות בגובה נמוך מכיוון שיש להן מוטות מייצבים המחברים את הרגליים למוט המרכזי. חצובה חזקה מספיק, מחומרים חזקים דיו אינה צריכה את החיזוק הזה ובכך היא מאפשרת גמישות יצירתית מקסימלית לצלם.

צילום בגובה נמוך על גבי חצובה

4. מוט מרכזי שיכול להפוך לאופקי. כמו בתמונה למעלה ניתן לראות שהמוט המרכזי שהוא גם טלסקופי יכול להפוך מלהיות אנכי לאופקי מה שנותן לי יותר גמישות במיקום החצובה ואף מאפשר לי לצלם אנכית עם הפנים למטה מה שבלתי אפשרי עם חצובה סטנדרטית. זה מאפשר לי לצלם מזוית נוספת.

מוט מרכזי בחצובה במצב הטייה אופקית

5. כיום יש שני סוגי ראשים לחצובות: ראש כדורי וראש שלושה כיוונים.

מה הכוונה ראשים?

חצובה מורכב משלוש רגליים וראש. בחצובות פשוטות יחסית נמכרות כקיט - כלומר רגליים וראש בחבילה אחת. אך כשמתקדמים לחצובות יותר מתקדמות, לרוב נוכל לבחור בין סוג רגליים מסוים - כמה פרקים יש לכל רגל, מאיזה חומר עשויות ולרגליים להתאים ראש.

ראש כדורי הינו ראש העשוי כדור המוחזק בתוך מגרעת אך נע בחופשיות בתוכה, כך שהחצובה מחוברת למנגנון שמאפשר לה לזוז בחופשיות 360 מעלות. לראש הכדורי מחובר בורג שיכול לעצור לקבע את המצלמה בפוזיציה מסוימת. היתרון הגדול של ראש כדורי הוא היכולת להזיז את המצלמה בחופשיות ולכוון אותה במהירות למקום שאנו רוצים.

מתאים בעיקר לצילום ספורט, בעלי חיים ולצילום מהיר של נוף

החסרון: חוסר דיוק יחסי בהגעה לפוזיציה מדויקת (בעיקר בצילומי טבע, מאקרו ומוצרים).

ראש 3 כיוונים הינו ראש שניתן להזיז אותו לכל הצירים אך בשונה מראש כדורי, כל ציר זז בנפרד וננעל בנפרד. כלומר, בשביל להזיז את המצלמה בהטייה למעלה-למטה יש לפתוח את הנעילה, להזיז ולנעול. כך הדבר גם בהזזת הציר של ההטייה לצדדים והסיבוב על המקום.

נשמע מסורבל אבל זו למעשה דרך טובה יותר ומדויקת יותר להגיע לדיוק בפריים שאני רוצה.

מתאים בעיקר לצילומי מאקרו מדויקים של עצמים דוממים, צילומי אדריכלות ולצילומי נוף וטבע.

בתמונה: מימין ראש 3 כיוונים ומשמאל ראש כדורי

מה לגבי המחיר?

חצובות טובות אפשר למצוא כבר מ 650 ש״ח. חצובה מקצועית אמנם תעלה למעלה מ 1000 ש״ח. ההחלטה שלכם צריכה להיות מבוססת על בסיס 5 הסעיפים הרשומים מעלה. אך תוכלו למצוא את החצובה המתאימה עבורכם.

לסיכום אמליץ על שני מותגים עיקריים השולטים בשוק ומספקים חצובות טובות במחירים סבירים: Manfrotto ו- Slik. מותגים אלה נמצאים ברוב החנויות עקב הפופולריות שלהם.

ישנם מותגי בוטיק שמחיריהם אף יותר גבוהים אך לרוב הצלמים (גם המקצועיים שבינינו)

Slik ו- Manfrotto יהיו טובים מאד.

רוצים ללמוד לצלם ברמה גבוהה?

רוצים להיות צלמים מקצועיים ולהרוויח מקצוע לחיים?

הצטרפו לקורסי הצילום שלנו: קורס מתחילים, סדנאות מתקדמים, קורס צילום סטודיו וקורס פוטושופ.

האשירו פרטים כאן

או התקשרו: 03-6705033

פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page