לשבור את מהירות התריס

היי חברים, 

 

הפעם בפוסט אני רוצה לפרט בפניכם טכנולוגיה חדשה יחסית בעולם הצילום שצוברת תאוצה. לחידוש הזה קוראים: High Speed Sync.

טוב, זה לא בדיוק חידוש והטכנולוגיה הזו לא בדיוק חדשה מהניילונים אבל לאחרונה ניתן לומר שהיא נהפכה לנגישה יותר ויקרה פחות. אני מצטער שזה הולך להיות קטע קצת יבש וטכנולוגי אבל בעולם הצילום, מלבד יצירתיות, יש גם הרבה טכניקה שצריך לדעת. כדי להביא את הכשרון שלכם לידי ביטוי צריך גם להכיר את העולם הטכנולוגי.

אז נתחיל....

מה זו בכלל מהירות הסנכרון או (Speed Synchronization (sync?

בכל המצלמות כיום מותקן סגר המורכב משני וילונות (תריסים). במהלך הצילום (חשיפה) נפתח הוילון הראשון וחושף בכך את החיישן לאור החודר למצלמה דרך העדשה. לקראת סיום החשיפה הוילון השני נסגר וסוגר חזרה את המעבר של האור אל החיישן.

 

 

מנגנון הסגר מאפשר לצלם במהירויות גבוהות מאד של יותר 1/8000 של השניה. במהירויות צילום אלו, מהירות הסגר אינה מאפשרת מצב בו החיישן פתוח לרווחה, כלומר, עוד לפני שהוילון הראשון הספיק לעשות מהלך שלם ולהפתח לגמרי (להשאיר את החיישן חשוף מקצה לקצה) הוילון השני מתחיל לסגור אחריו. כך יוצא שהחיישן נחשף חלק חלק כל פעם. נשאר , למעשה, חריץ צר בין הוילון הראשון שפותח את החשיפה לבין הוילון השני שרץ אחריו שסוגר את החשיפה. כך זה נראה במהירות צילום של 1/1000:

 

 

הפלאש של המצלמה שמבזיק בהבזק מהיר מאד (מהירות האור), תפקידו להאיר את כל התמונה שלי מקצה לקצה, כלומר להגיע לכל פינה בחיישן. אך כמו שאנו רואים, במצב צילום מהיר הפלאש אינו מסוגל להאיר את החיישן כולו בהבזק אחד מכיוון שכל משך החשיפה, החיישן אינו חשוף במלואו. כך יוצא שהתמונה נראית חצי מוארת חצי חשוכה מכיוון שהפלאש הצליח להאיר רק חלק מסוים בתמונה (רצועה). ככל שמהירות הסגר עולה, כך החריץ בין הוילון הראשון לוילון השני קטן (הזמן שכל חלק בחיישן ייחשף לאור יקטן ועל כן יש צורך לסגור את הוילון השני מייד לאחר פתיחת החשיפה כדי לא לאפשר לכמות אור גדולה להכנס) וכך תקטן הרצועה המוארת בתמונה והיא תהיה חשוכה יותר באופן כללי.

 

בגלריית התמונות למעלה ניתן לראות איך כמות האור שמאירה את התמונה מהפלאש הולכת ומצטמצמת  ככל שמהירות התריס מתגברת. במהירות 1/160 השנייה התמונה מוארת באופן מלא על ידי הפלאש. במהירות 1/200 ניתן לראות פס מוחשך בתחתית התמונה - עדות למקום בו הפלאש לא הצליח להאיר. החלק המוחשך בתמונה גדל עם התגברות המהירות עד למצב בו הפלאש לא בא לידי ביטוי לחלוטין במהירות 1/1000.

אפשר ללמוד מכך שבמצלמה הזו מהירות הסנכרון היא 1/160. כלומר המהירות המקסימלית בה ניתן לצלם עם פלאש בסנכרון מלא, כך שלא יהיו אזורים מוחשכים בתמונה.

 

התופעה הזו מוכרת היטב לצלמים המשתמשים בפלאש במהלך עבודותם. בעיקר לצלמים העובדים בסטודיו. לעיתים יש צורך בלהקפיא תנועה בצילומים ומכיוון שבמצלמות בעלות סגר ״מישור המוקד״ (סגר המורכב משני וילונות כמו בדוגמא מעלה) ישנה בעיה לעשות כן, עברו להשתמש בעדשה המכילה לא רק צמצם אלא גם סגר. כלומר הסגר נמצא בתוך העדשה. הסגר עצמו נראה כמו עלי מתכת הנפתחים ונסגרים ממש כמו צמצם. עלים אלה יודעים להפתח בזמן הצילום ולהסגר בצורה אחידה כך שבכל מקרה, בנקודת זמן מסוימת, הסגר בעדשה פתוח לרווחה מה שיאפשר לאור הפלאש להאיר באופן אחיד את כל חלקי הפריים.

באיור ניתן לראות שמהלך התנועה של סגר מאפשר נקודת זמן מסוימת בה העדשה פתוחה לרווחה למעבר אור:

 

 

עם עדשות בעלות סגר עלים ניתן להגיע גם למהירויות סנכרון של 1/1600 השניה, מה שיאפשר לצלם הקפאה כמעט מוחלטת של כל עצם שנע בתמונה. מעבר לכך, היתרון הגדול שבשימוש בעדשה כזו הוא השליטה בכמות האור הקיים (לא פלאש) בתמונה:

במקום לסגור את הצמצם כדי להקטין את כמות האור הקיים (ambient light) מכיוון שאנו מוגבלים במהירות הסנכרון, בעדשה כזו ניתן להגביר את מהירות הסגר כדי להקטין את כמות האור הקיים ולשמור על צמצם פתוח. שמירה על צמצם פתוח תאפשר לי להשיג עומק שדה רדוד בתמונה - מה שאני בדרך מחפש בצילומי פורטרט לדוגמא.

חסרון אחד אמנם ניתן לומר על העדשות עם סגר עלים והוא שמהירות הסגר אינה יכולה להיות גבוה כמו סגר מישור המוקד הנמצא בכל המצלמות. זאת מכיוון שלמנגנון בו צריך לפתוח ולסגור פתחת ממצב סגור לגמרי למצב פתוח לגמרי יש גבול מאד ברור לכמה מהר פעולה זו יכולה להתבצע. סגר מישור המוקד הבנוי מחשיפה שהיא למעשה פתח צר בין שני וילונות הרצים/סורקים את החיישן תמיד יוכל לייצר מהירות גבוהה יותר או במילים אחרות זמן חשיפה קצר יותר עבור כל חלק וחלק בחיישן הנחשף לאור.

 

ובכן, כדי להתגבר על הצורך בלהשתמש בעדשות ייחודיות בעלות סגר עלים וגם כדי להשיג מהירויות סנכרון גבוהות יותר ממה שעדשות אלו יכולות לתת המציאו טכנולוגיה חדשה:

High Speed Sync. או בקיצור HSS. 

איך זה עובד?

מנגנון HSS נסמך על כך שישנו קשר בין הפלאש לבין המצלמה. כמו מנגנון ETTL בו הפלאש יודע לתקשר עם המצלמה ולקרוא נתונים כמו: מדידת אור, מרחק הפוקוס, צמצם, מהירות וכו׳ במהלך ההבזקה בצילום, כך גם בצילום HSS. 

כדי להתגבר על מצב בו החיישן אינו פתוח לרווחה באף נקודת זמן במהלך החשיפה, אלא נחשף רק על ידי חריץ צר יחסית, יש צורך בכמה הבזקות מהירות מאד על מנת להבטיח שבכל שלב בו חלק מהחיישן ייחשף הוא ״יפגוש״ בהבזקה. במילים אחרות, אם נצלם עם פלאש כאשר מהירות הסגר תהיה גבוהה ממהירות הסנכרון הטבעית, יידרש הפלאש להבזיק מספר פעמים במהלך של חשיפה אחת.

התוצאה נהדרת. ניתן לצלם עם פלאש באור יום ועדין לשמור את הצמצם פתוח. כך הנושא בתמונה יהיה מואר יותר מהרקע ובנוסף הרקע יהיה מטושטש.

 

עם זאת, תמיד צריך לשים לב גם למגבלות. אם נחשוב על זה רגע, על כל חשיפה מהירה אחת הפלאש צריך להתאמץ הרבה יותר כדי ״להכניס״ מספר הבזקות. ככל שמהירות הסגר שלי תעלה, כך יצטרך הפלאש להבזיק יותר ובכך להתאמץ יותר. המאמץ שאנו מטילים על הפלאש בזמן חשיפות מאד מהירות ישפיע על היכולת שלו להבזיק בעצמה המירבית אותה הוא יכול במהלך הבזקה אחת (במהירות הסכנרון הטבעית).

במילים אחרות, ככל שנצלם במהירות גבוהה יותר כך יורגש הפלאש פחות ופחות בתמונה עד למצב שהוא לא יורגש כלל. במקום הבזקה אחת חזקה או יצטרף להבזיק מספר רב של פעמים כך שכל הבזקה מתוך סדרת ההבזקות תהיה חלשה יחסית. 

 

כך זה נראה בתמונות:

אפשר לשים לב שלמרות שעצמת הפלאש נחלשת ככל שמהירות הסגר עולה (הפלאש מתאמץ יותר) התאורה נראית ״אחידה״ בכל חלקי התמונה ואין את האפקט של הפס החשוך. במהירות סגר של 1/320 (כפול ממהירות הסנכרון הטבעית) התוצאה היא הטובה ביותר. אנחנו גם משיגים תאורה עודפת על הנושא אל מול הרקע וגם שומרים את הרקע יחסית מטושטש (למרות שהצילום נעשה בצמצם f/8, המרחק ממנו אני מצלם קצר יחסית מה שישמור את הרקע מטושטש). לעומת זאת, במהירות 1/500 הפלאש מתאמץ מאד ולכן אינו מצליח להאיר היטב את הנושא. חשוב לציין שפה בא לידי ביטוי יתרונן הגדול של עדשות סגר עלים. הן יכולות לצלם במהירויות גבוהות יותר עם הבזקה בודדת של פלאש ובכך לנצל את כוחו טוב יותר. אופציה אחרת היא לצלם עם פלאש בעצמה חזקה יותר. בתמונות מעלה השתמשנו בפלאש חיצוני למצלמה - speedlight. פלאש כזה מוציא עוצמה של 50w פחות או יותר. במידה והיינו מצלמים עם פלאש בעצמה של 600w, היה ניתן לצלם במהירויות גבוהות הרבה יותר ללא בעיה.

 

בתמונה הזו מהירות הסגר היא 1/2000. מכיוון שהשתמשנו בפלאשים סטודיו עצמתיים של 800w ו- 600w, הם הצליחו להכניס מספר רב של הבזקות מבלי לאבד הרבה מעצמתם:

 

 

במאמר נוסף, ארחיב על האמצעים שאנו צריכים כדי לצלם ב HSS עם פלאשים חיצוניים: משדרים, פלאשים וכו׳.

 

תודה על שקראתם את המאמר. הוא לא היה קצר אך ניסיתי לתאר בצורה פשוטה טכניקה חשובה בצילום.

 

 

רוצים לדעת לצלם כמו מקצוענים? להפוך תחביב למצקוע?

הצטרפו למגוון הקורסים שלנו: קורס צילום מתחילים, קורס צילום סטודיו ושלל סדנאות צילום במהלך השנה.

לפרטים נוספים והרשמה התקשרו: 03-6705033

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

December 19, 2018