top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

85מ״מ - עדשת הפורטרט הקלאסית


לאחרונה רכשתי עדשה חדשה. האמת שהיא לא חדשה לי. היה לי אותה, רק בגרסה הפשוטה והזולה יותר. אני מדבר על עדשת ה - 85 מ״מ של קנון.

לפני כשנתיים רכשתי את גרסת ה- 1.8 היותר ״פשוטה״ והעממית. כשקניתי את ההעדשה כבר היו לי כמה וכמה עדשות prime מלבד עדשות הזום שלי. אני מדבר בעיקר על כך שהיו לי את

ה- 24-70 וה- 100 מאקרו של קנון. שתיהן עדשות נפלאות ששמשו אותי רבות.

אז למה לי לקנות את ה- 85 מ״מ אתם שואלים?

הסיבה העיקרית היא שלפעמים אתה צריך בדיוק את אורך המוקד הזה שנמצא בין משהו שמכריח אותך להיות קרוב מדי כמו ה- 70 מ״מ לבין משהו שמכריח אותך להיות רחוק מדי כמו ה- 100 מ״מ. מסתבר ש- 85 או 90 מ״מ הם בדיוק אורכי המוקד הרצויים לצילומי פורטרט:

לא קרוב מדי, לא רחוק מדי, לא מעוות בשום צורה וגם נותן רקע מטושטש ונקי.

את העדשות האלה ייעדו במקור לצילומי פורטרט ואכן כל המבנה שלהן מתוכנן כך שהצמצם יהיה גדול ופתוח והטשטוש ברקע (הבוקה) יהיה יפה מאד לעין.

ובכן, לאחר כשנתיים עם ה- 85 מ״מ שהיתה מציאה לא נורמלית והפיקה תמונות יפייפיות הבנתי שמשהו חסר. מכיוון שזהו אורך מוקד לא קצר, קשה מאד לצלם עם העדשה הזו במהירויות נמוכות וכי כל תזוזה ולו הקלה ביותר תבוא לידי ביטוי בתמונה כאשר נגדיל אותה.

תמונות שצולמו במהירויות כמו: 1/80, 1/60 ומטה היו בסימן שאלה לגבי התוצאה הסופית.

הפוקוס המהיר של ה- 85 1.8 היה יתרון אדיר בצילומי חוץ ובצילומי סטודיו שם יכולתי לצלם במהירויות גבוהות יותר. הבעיה היתה בחתונות שם האור החלש לא מאפשר לך לצלם מהר, אלא אם כן את מעלה את ה- ISO לערכים גבוהים וטעוני גרעיניות.

כשיצאה הגרסה החדשה של ה- 85. הגרסה עם צמצם 1.4 ומייצב תמונה הבנתי ששווה להשקיע ולהתקדם.

האופטיקה של העדשה הזו מיישרת קו עם החדות שבעדשות קנון כגון ה- 100 מ״מ מאקרו וה- 135 מ״מ f/2.0. מהירות הפוקוס מספקת מאד יחסית לעדשה כבדה ומלאת זכוכית וקרובה מאד למהירות הפוקוס של ה- 1.8. במאמר מוסגר אפשר להזכיר פה גם את ה- 85 מ״מ גרסת הצמצם הפתוח 1.2. זוהי עדשה מעולה אך מהירות הפוקוס האיטית שלה הופכת אותה לפחות שימושית בסגנון צילום בו אתה מנסה לתפוס את הרגע. בהשוואה בין שלושתן ה- 1.8 לוקחת. בעיקר מכיוון שזוהי עדשה קלה וקטנה פיזית הרבה יותר ולכן קל יותר למנוע העדשה להזיז את טבעת הפוקוס במהירות.

האיכות של התמונות מהעדשה היא מצויינת. אין שום דבר רע להגיד בנושא הזה. בדיוק כפי שמצופה מעדשה מסדרת L של קנון.

כמו שרשמתי למעלה, היתרון הגדול ביותר של גרסת ה- 1.4 הוא המייצב שנמצא בעדשה. המייצב מאפשר לצלם בקלות במהירויות של 1/40 ואפילו 1/30. משהו שיהיה אסון ודאי עם הגרסאות האחרות (אלא אם כן את מצלם על גבי חצובה). קשה להמעיט בחשיבותו של המייצב והוא אכן גורם המטה לחלוטין את המאזניים לטובת הגרסה הזו.

למי מיועדת העדשה?

מי שמצלם אנשים: פורטרטים בסטודיו או בחוץף חתונות, אירועים, אוירה וכו׳.

גם צלמי וידאו יאהבו את העדשה הזו מכיוון שהיא נותנת את הפריים התקריבי הקלאסי ומאפשרת טשטוש יפה ברגע.

המחיר של העדשה אינו זול ובזמן כתיבת שורות אלה עומד על מעל 7,200 ש״ח ברוב החנויות שבדקתי. זאת לעומת 1400 ש״ח פלוס מינוס בלבד לגרסת ה 1.8. האם הפער האדיר הזה מוצדק. זאת שאלה טובה אבל בואו אני אנסח את זה כך, להגיע מ- 0 ל- 80% זה זול וקל. להגיע מ- 80% ל- 100% זה קשה ויקר. אז למי שחשובים לו ה- 20% הנוספים הקשורים באיכות התמונה ובאפשרות לצלם גם בתנאי תאורה בעייתיים, ימצא שההפרש הזה גדול אך משתלם בסופו של דבר. אפשר לומר שאת הפינה הזו סגרתי. לא אצטרך בקרוב עדשת פורטרט קלאסית חדשה.

פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page