3 כללי ברזל לקומפוזיציה נכונה בצילום

בכל יום אתם נחשפים למאות תמונות: על קירות הבית והמשרד, בעיתונים היומיים, במגזינים חודשיים ואיך לא – גם ברשתות החברתיות (פייסבוק ואינסטגרם). לצד תמונות שלא מעוררות בכם דבר, ישנן תמונות שאתם פשוט לא יכולים להישאר אדישים אליהן. המבט של האובייקט, הפילטר הייחודי וגם "הרגע" שנתפס בעדשת המצלמה – כל אלו בהחלט יכולים "לתפעל" אתכם רגשית.

לעתים, אתם לא יודעים מה תפס אתכם בתמונה וגרם לכם להתרגש. עם זאת, כשלומדים את יסודות הצילום, מבינים כי מה שמשפיע בעיקר על האפקט שיוצרת התמונה הוא הקומפוזיציה. רגע לפני הפלאש הבא, ירוק תקשורת חזותית מרכזים עבורכם 3 כללי ברזל לקומפוזיציה נכונה בצילום:

קומפוזיציה – מה זה אומר?

אם אתם לא מגיעים מרקע מקצועי של לימודי צילום ומצלמים רק כתחביב, חשוב שגם אתם תכירו את הקומפוזיציה: כצלמים, אתם עוסקים בתיעוד רגע ספציפי. בכדי שאותו רגע "ייקלט" ובכדי שהתמונה אכן תספר סיפור, יש לבנות אותה. כלומר, כצלמים אתם לא רק אלו שמבצעים את הפעולה הטכנית של לצלם, אלא שאתם אלו שמתכננים, מדייקים, מביימים ומקבלים את ההחלטה מה יכנס לתמונה, ומה לא. כידוע, הפריים (המסגרת) מוגבל, כך שעליכם לקבל החלטה מושכלת מה ראוי להיכלל בתמונה, ומה כדאי שלא.

לפניכם, 3 כללים שכדאי גם לכם לאמץ ליצירת הקומפוזיציה המושלמת:

1. העניקו חשיבות לכל אלמנט שנמצא בתוך הפריים נסו לחשוב על צילום תמונה כעל רקיחת תבשיל: לא תכניסו לסיר מרכיבים או תבלינים שאינם מתאימים לתבשיל, אלא שתיצמדו למתכון בטוח שיבטיח תבשיל מפנק וטעים. דומה הדבר עם צילום: כשאתם מכניסים לפריים שלכם דברים שאינם שייכים לתמונה / דברים מיותרים, לא רק שהם לא תורמים אלא שהם פוגעים בתוצר הסופי. דוגמאות לקומפוזיציות לא טובות:

  • תמונה זוגית של חתן וכלה כשברקע רואים מלצר

  • פורטר של אדם בוגר כשבחלק העליון של התמונה רואים כבלים של מצלמה

יש לכם את האפשרות לקבוע מה יכנס לתמונה ומה לא. בכדי ליצור קומפוזיציה מושלמת, עליכם להתחשב בפרטים הקטנים והגדולים גם יחד.

2. צקו אל תוך הפריים סיפור

האם סיפורים מסופרים רק באמצעות מילים? מובן שלא. ישנן תמונות שיכולות לספר המון: על שמחה ועצב, תסכול וסיפוק, חיוך המגיע מעומק הנשמה וגם חיוך מרצה. כצלמים, יש לכם את היכולת לתפוס רגעים נדירים שאומרים המון ללא מילים. הדרך ליצור סיפור באמצעות תמונה היא לחפש את הקשר שבין האובייקטיבים – אחד כלפי השני, או בין האובייקט ובין המקום בו הוא נמצא. לדוגמא:

  • מבטים מאוהבים בין בני זוג

  • אב גאה שמביט בבנו החייל

  • אם המביטה בבנה התינוק שזה עתה נולד

  • ילדים בגן המתחבקים לאחר שהצליחו לבנות ארמון בחול

  • אדם ישוב על מדרכה בכפר עני ועוד...

3. תעדו את אותו הרגע אך עם "זומים" שונים ישנם רגעים מבוימים, אך גם כאלו שהם נדירים. לדוגמא: תיעוד חתן וכלה צועדים בשביל החופה. ברגעים שכאלו, חשוב לתעד כמה שיותר תמונות מכמה שיותר זוויות, כיוונים ופונקציות של זום. במצלמות מקצועיות ולא רק בהן, ישנם כמה מצבי זום המאפשרים לכם לתעד את אותו רגע, אך מנקודת מבט שונה. בעוד צילומי תקריב יספרו על רגשותיהם של האובייקטיבים, צילומים מרחוקים יותר יספרו על האווירה, הקהל והשמחה.

טיפים נוספים:

  • נסו להסתמך על התפאורה הקיימת, ולהתבסס פחות על עריכות ופילטרים

  • השתדלו שלא "לביים" את האובייקטיבים, אלא לתת להם ולנוף לספר את הסיפור האותנטי ביותר

  • צלמו כל אובייקט/נוף מכמה זוויות (דברים שרואים מכאן, לא רואים משם)

  • צלמו ממספר כיוונים (מלמעלה, למטה, צדדים שונים)

Featured Posts
Posts Are Coming Soon
Stay tuned...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© כל הזכויות שמורות לירוק בית ספר לתקשורת חזותית

Tel: 03-670-5033 | Email: study@yarokonline.co.il |קיבוץ עינת