top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

שינויים ושיפורים משמעותיים בעיבוד תמונה מהיר... חלק א׳

הגיע הזמן לדבר על השינוי המשמעותי שערכה חברת אדובי בשתי התוכנות המובילות שלה לעיבוד תמונה עבור צלמים: Bridge ו- Lightroom. נכון, כולנו מכירים את הפוטושופ אבל פוטושופ היא מזמן לא רק תוכנה לעיבוד תמונה. פוטושופ הינה תוכנה בעלת יכולות אדירות שמיועדת נכון להיום בעיקר לעיצוב לאינטרנט ולאמנות דיגיטלית.


אם עד עכשיו היה הרבה הגיון להביא תמונה לתוך הפוטושופ כדי לעבד אותה בצורה יותר ״כיוררגית״ ומדויקת, המהנדסים בחברת אדובי שהיא בעלת הבית של כל תוכנות העיצוב הפופולריות החליטו בגרסת 2022 לסגור את הפער בין הפוטושופ המסורתי לבין התוכנות שהן באמת מיועדות לעיבוד תמונה קלאסי.


על מנה אחנו מדברים? על הכנסת המושג מסיכה (mask) לתוך עיבוד התמונה האינטואיטיבי המתבצע ב- Camera Raw הנמצא בתוך תוכנת הברידג׳ וכמובן לתוך הלייטרום. למי שפחות מתמצא בתוכנות העיבוד ופחות מכיר את העולם הזה, ניתן לומר שמסיכה היא למעשה הצגה גרפית של האזור בתמונה בו עשינו תיקון של כלי או פילטר והיכולת לבחור את כל מה שהוא לא אותו אזור על דרך השלילה (invert). האזורים האלה נשמרים בזכרון לכל אורך תהליך עיבוד התמונה בדיוק כמו בפוטושופ.

יותר מזה: אנחנו נכנסים לעידון הבינה המלאכותית בתוך עיבוד התמונה. התוכנות יודעות לזהות אוטומטית ובאופן די מדויק אנשים ואזורים ברורים כמו שמיים. מבחינתנו כצלמים אלו כלים שמזרזים את תהליך העבוד שלנו בצורה מדהימה.


adobe camera raw - ACR

מסך עיבוד תמונה בתוך תוכנת אדובי ברידג׳
כלי העיבוד הסלקטיביים בתוך הברידג׳. העתק של הכלים הקיימים בלייטרום

קצת דוגמאות בבקשה

התמונה המצורפת מעלה צולמה על ידי אפרת הרדון - תלמידה בקורס יסודות הצילום במהלך מפגש שטח בחוף בתל אביב. כמו שניתן לראות, התנאים הקיימים בתמונה ניגודיים מאד בין השקיעה היפה לבין שחקניות המטקות. דרך אגב, פערי החשיפה (תאורה) הקיימים בתמונה הזו בין הרקע לבין האנשים מייצגים היטב את הפער בין הראייה האנושית לבין יכולת המצלמה לתעד את הסיטואציה. לשמחתנו, הטכנולוגיה המתקדמת שהושתלה בתוך פילטר Camera Raw בברידג׳ עושה לנו אוטומטית ובמהירות את מה שאחרת היינו צריכים לעשות ידנית.

למה הכוונה:

מבין הכלים לעיבוד התמונה נבחר בכלי המסומן בתמונה המצורפת מימין. זהו כלי ״חדש״ הנקרא מיסוך (masking)

למעשה זה כלי שמאגד את הכלים שהיו קיימים גם בגרסאות קודמות אך בתוספת חשובה מאד של כלים אוטומטיים עוצמתיים כגון:

Select Subject Select Sky Color Range Luminance Range







קבוצת הכלים האמצעית - Brush, Linear Gradient Radial Gradient היתה קיימת גם בגרסאות קודמות של הלייטרום














חוף הים בתל אביב. שחקניות מטקות אוספות את הכדורים לאור שקיעה

בתמונה שלפנינו השמיים נראים נהדר אבל החלק התחתון של השחקניות ושל החול כהה מדי. בעזרת כלי בחירת השמיים נוכל בקלות לבחור את ההופכי (invert) של השמיים בכך לתקן את הבהירות של כל חלקי התמונה שאינם בחשיפה הנכונה. איך נעשה זאת? בקלות.

1. נבחר את כלי בחירת השמיים. התוכנה תחשוב קצת ותזהה את השמיים באופן אוטומטי.










תצוגה גרפית של המסיכה בחלונית הקטנה. מה שלבן יושפע מהעיבוד שנפעיל בשלב הבא

2. לאחר שהשמיים נבחרו על ידי התוכנה נוכל להפעיל תיקונים ועיבודים לאזור הזה ספציפית:

בכל לשונית אפשרויות עיבוד הקשורות לכותרת. אנחנו לרוב נעבוד בתוך הלשונית הראשונה - חשיפה

3. בתמונה הזו, כאמור, החשיפה של השמיים טובה ולכן אין צורך לשנות אותה. אבל בעזרת זה שהתוכנה מכירה את אזור הבחירה של השמיים נוכל לומר לה לבחור את האזור השני בתמונה שאינו השמיים ע״י לחיצה על מקש ה- x כאשר אנו באנגלית או לבחור את פקודת ה- Invert מתוך תפריט האפשרויות של המסיכה באייקון של 3 הנקודות



4. לאחר הפיכת המסיכה נוכל לגשת ללשונית ה- Light ולתקן את החשיפה של האזור התחתון בעזרת ה- Exposure. כך פשוט וקל.


5. התוצאה לאחר התיקון: כבר הרבה יותר טוב.

תיקון החשיפה עשה שינוי משמעותי אבל זה עדין לא מספיק...

6. חול הים והמים נראים טוב אבל עדין השחקניות כהות מדי. מה עושים? מוסיפים מסיכה חדשה והפעם נבחר באופציית Select Subject:

7. עכשיו נותר לנו רק לתקן חשיפה על השחקניות ע״י הפעולות הבאות:

exposure, contrast, shadows, blacks


והנה התוצאה לאחר תיקונים אלה והוספת קצת רוויה לצבע:


הרבה יותר טוב, נכון?

התהליך הזה לוקח 2-3 דקות לכל היותר, מה שהופך את משימת העיבוד פה לקלילה ביותר.


היתרון בשימוש הגרפי במסיכות הוא היכולת לחזור בכל שלב של העיבוד אל אותה מסיכה ולהגדיר מחדש את הגבולות שלה - כלומר איפה יוחל העיבוד ואיפה לא, לנטרל אותה, לשכפל אותה, לחבר אותה למסיכה חדשה (ובכך ליצור אזור עיבוד חדש) וכמובן למחוק אותה.

עד כאן סקרנו את החלק העיקרי של השימוש במסיכה בתוכנה המופלאה הנקראת אדובי ברידג׳. ישנן עוד אפשרויות מתקדמות לשימוש במסיכות כמובן. אותן נסקור בפוסט הבא שיעסוק בנושא :)



רוצים ללמוד לצלם ולעבד תמונה כמו מקצוענים? זה הזמן להצטרף לקורס יסודות הצילום שלנו. התלמידים שלנו נהנים מהנחות משמעותיות על קורסי עיבוד התמונה שלנו וממחירים מוזלים על סדנאות חד פעמיות ממוקדות ידע. לפרטים נוספים לחצו כאן


פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page