top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

מה זה עומק שדה?

אחד הדברים המצחיקים שניתן לשמוע מהסטודנטים שלנו לצילום כאשר הם מתחילים את קורס יסודות הצילום הוא ״אני רק רוצה לדעת איך לצלם ושיהיה מטושטש מאחורה...״.


נכון, היום כשאנו רגילים לצלם ולראות תמונות שצולמו בסמארטפון, להתבונן בתמונה, שצולמה במצלמה אמיתית, שמורגש שיש בה שכבות או טשטוש נראה לעין זה נחשב יפה ומיוחד. הסיבה שזה לא קורה רבות כאשר מצלמים בסמארטפון קשורה למבנה המצלמה והעדשה המותקנת בו.

לעומת זאת, כאשר אנו מצלמים במצלמה המצוידת בחיישן גדול יותר, עדשה עם זום משתנה ואיכותית יותר, קל הרבה יותר להפיק תוצאות עם לוק מקצועי.

אז איך עושים את הטשטוש מאחורה?

כדי לענות על השאלה הזו, יש לצאת מנקודת ההנחה הבסיסית שפוקוס (חדות) בתמונה קיים רק במישור אחד. מישור=מרחק הנמתח בין המצלמה לבין הדמות/אובייקט שאותו צילמנו.

כאשר המצלמה מצלמת היא עושה פוקוס על האובייקט, אך למעשה הפוקוס נקבע על ידי סיבוב העדשה כך שהיא תתאים את עצמה למרחק בין המצלמה לאובייקט. כל אובייקט אחר הנמצא מאחורי ולפני הדבר שעליו עשינו פוקוס יהיה בהגדרה מטושטש.


עכשיו נשאלת השאלה: עד כמה מטושטש יהיה מה שלא נמצא בפוקוס (מאחורה ומקדימה)?

אפשר שמה שנמצא מאחורה ומקדימה יהיו מטושטשים במידה כה מעטה עד כדי כך שהם ייראו כאילו הם באמת בפוקוס. אך לא כך הדבר. במצב כזה הדומיננטיות של האובייקט הנמצא בפוקוס תהיה קטנה מאד ביחס לחלקים האחרים בתמונה.

אפשר שמה שנמצא מאחורה ומקדימה יהיו מטושטשים מאד עד מצב שבו יהיה קשה להבחין בפרטים המרכיבים אותם. במצב כזה הדומיננטיות של האובייקט הנמצא בפוקוס תהיה גדולה מאד ביחס לחלקים האחרים בתמונה.

לתמונה שבה מלבד הפוקוס שעל האובייקט הראשי שאר החלקים יהיה מטושטשים כך שהשוני בינהם לבין האובייקט שבפוקוס יהיה בולט למדי נקרא תמונה ללא עומק.


במילים אחרות, בתמונה זו נגיד שקיים עומק שדה רדוד. כלומר, אין עומק.

דוגמאות לצילומי פריחה עם עומק שדה רדוד:

עומק שדה - דוגמא 1

עומק שדה - דוגמא 2

לתמונה שבה מלבד הפוקוס שעל האובייקט הראשי יהיו חלקים רבים הנראים היטב ובצורה ברורה נקרא תמונה בעלת עומק. למה? כי יש תחושה שהצופה יכול לצפות בכל החלקים המרכיבים אותה - מהמישור הקדמי (foreground) ועד לקצה התמונה מאחור (background).


במילים אחרות, בתמונה כזו נגיד שקיים עומק שדה גבוה.

דוגמאות לתמונות עם עומק שדה גבוה:

עומק שדה - דוגמא 3

עומק שדה - דוגמא 4

ניתן להגדיר בצורה ברורה מה גורם לתמונה להיות בעלת עומק שדה גדול או רדוד. על כך בפוסט הבא בנושא עומק שדה.

רוצים לדעת לצלם כמו מקצוענים?

קורס יסודות הצילום ייתן לכם את כל הכלים להתחיל לצלם בצורה מקצועית. בקורס שלנו, ירוק אונליין, נשים דגש על שליטה טכנית טובה במצלמה ופיתוח חשיבה יצירתית במגוון מצבים.


פרטים נוספים כאן

פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page