top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

חלון לנשמה


צילום מודל עם אור חלון על רקע שחור
אור חלון יכול להיות דרמה של אור וצל. זה מאפשר לצלם להחליט איך הוא רוצה לקבל את התמונה


הקלישאה המדוברת ביותר בצילום היא: אור הוא חומר הגלם של הצילום.

אין ספק שזו קלישאה אך היא נכונה ביותר, במיוחד כאנו רוצים לצלם פורטרט. המיקום ביחס לאור הוא קריטי עבור התוצאה. כמוב שגם אופי האור: מרוכך או ניגודי משפיע מאד על איך שנסתכל על התמונה וכן הצבע של האור -חם או קר.



צילום פורטרט עם אור חלון וחולצה שחורה
כשיש לנו חלון גדול נוכל להעמיד את המודל אל מול החלון ולקבל אור רך ונעים על פניה. העדיפות תהיה לצמצם פתוח כדי לטשטש את הרקע ומהירות סגר מספיק מהירה כדי שבטעות לא נזוז ונגרום למריחה.



מה מיוחד באור חלון ולמה מתיחסים אליו בצורה כזו?

כשמדובר על צילום פורטרט, מקור האור וכיוונו מאפשרים לנו כצלמים ליצור את האוירה הרצויה. אור חלון יכול להגיע בכמה תצורות וגדלים ובכך להשפיע על התמונה:

א. גודל החלון - יקבע כמה מהמודל יכוסה באור.

ב. חלון פתוח או מכוסה - אור ישיר או או שעובר דרך וילון/בד או כיסוי כלשהו.


למה אור חלון כל כך מיוחד?

כי לרוב הוא יוצר דרמה. הוא דואג להאיר רק חלק מהמודל ומעט מהרקע ובכך יוצר הפרדה. גם המעבר בין אור לצל, בהרבה מקרים, הוא חד. בכך האור מפסל את פני המודל והופך את התמונה למיוחדת.


מעבר לאור עצמו, חלון הוא גם מושג. משהו המתקשר לתחום הפסיכולוגיה. חלון הוא פתח לנשמה, פתח לעתיד, פתח לעולם שבחוץ. התמונה נטענת במשמעויות נוספות כמעט באופן אוטומטי. פתאום זה לא רק תמונה טכנית, אלא משהו גם בעל משמעות.


דבר נוסף הוא שאור חלון קיים כמעט בכל מקום. זהו ״כלי״ נגיש לכולם. פחות חשוב הלוקיישן המדויק - בין אם זה יהיה בסטודיו רחב ידיים או חדר קטנטן. אם יש חלון, ולא תמיד חשוב מה גודלו, יש לנו אפשרות להשתמש בכלי הזה.



צילום מודל באור חלון. צילום סקסי
הפער בין האור החזק הנופל על המודל לעומת עצמת האור הנמוכה הקיימת ברקע מייצר לנו תמונות מאד מיוחדות


כללים טכניים שכדאי לשים אליהם לב כשמצלמים עם אור חלון


קודם כל חשיפה

ראשית, כמו שנכתב מעלה, צילום באור חלון מזמן לנו אור שלרוב יהיה ניגודי מאד. מה הכוונה בניגודי?

כלומר, שהפער בין עצמת האור באזורים הבהירים לעומת עצמת האור באזורים הכהים יהיה גדול.

מבחינת המצלמה, זה יוצר דילמה לא פשוטה מכיוון שהיא אינה יכולה להכיל את כל הפרטים באזורים הכהים והבהירים בעת ובעונה אחת כפי שאנו רואים את המציאות בעינינו. זהו כלל יסודי בכלל בתחום הצילום. זה יבוא לידי ביטוי בכך שהאזורים הבהירים ייראו בהירים יותר והאזורים הכהים - כהים יותר, זאת בהשוואה למה שאנו רואים בעיניים שלנו.

על כן, צילום במצב אוטומטי יהיה בעייתי במיוחד. במצב אוטומטי המצלמה מנסה למצוא את הממוצע בין האזורים הבהירים לאזורים הכהים. לכן, לא תהיה חשיפה טובה במצב אוטומטי - הבהירים יהיו בהירים מדי, הכהים יהיו כהים מדי.

[במינימום נרצה לצלם במצב חצי אוטומטי (P,A,S) שם נוכל לקבוע את פיצוי החשיפה כדי לגרום למשוך את החשיפה למינוס או לפלוס. מינוס ייטיב עם הבהירים, פלוס עם הכהים]

במצב צילום ידני, נוכל לקבוע במדויק את הערכים אשר ישפיעו על כמות האור (מהירות סגר וצמצם), כדי להביא את מד האור למקום הרצוי. כלל האצבע לחשיפה טובה באור חלון הוא למדוד את האזורים הבהירים בתמונה ולהביא את מד האור לנקודת ה 1/3+ (שנתה אחת מימין לאפס). איך נמדוד?

נעמוד קרוב מאד למודל מבלי להסתיר את האור הנופל עליה ונכוון את העדשה כך שבעינית נראה רק את הלחי שלו.ה. הלחי המוארת הכוונה. אין צורך להשיג פוקוס או לצלם ברגע הזה. רק לשים לב היכן נמצא מד האור. כדי להביא את מד האור למקום הנכון (1/3+), ראשית נקבע את הצמצם כך שיהיה בערך נמוך (צמצם פתוח). מומלץ לצלם בצמצם f/5.0 ומטה. לאחר מכן נקבע את מהירות הסגר. מהירות הסגר לא אמורה לרדת מ 1/60. לאחר שקבענו את הערכים, נשים לב למד האור. אם מד האור יסמן לנו שהוא במינוס, אז נעלה את ערך ה- ISO עד שהוא יגיע למקום הרצוי. אם מד האור יסמן לנו שהוא בפלוס, נוכל להעלות את מהירות הסגר עד שיגיע ל- 1/3+.



צילום אינטימי באור חלון וחולצה שחורה
זוית הפנים ביחס לאור מאד חשובה. כדאי לשים לב היכן האור נופל על פני המודל. לרוב נעדיף שהאור יאיר את שתי עיניה


עדשה מתאימה ופוקוס

כלל ברזל בצילום פורטרט - פוקוס תמיד על העיניים. במידה והמודל נמצא קצת בזוית ביחס למצלמה, את הפוקוס נשיג על העין הקרובה יותר אל העדשה.



פורטרט חצי גוף עם חלון דרמטי
תמיד נצלם בעדשות יותר טלסקופיות (35 מ״מ ומעלה ברוב המצלמות) כדי לשמור על הפרופורציות הנכונות של הגוף. על כן, נלך אחורה במידה ונרצה להכניס יותר גוף. להקפיד שגם בקומפוזיציות האלה, הפוקוס תמיד יהיה על העיניים.



מבחינת עדשה, הכוונה לרוב היא איך לכוון אותה. רובנו משתמשים רוב הזמן בעדשות זום. עדשת זום סטנדרטי נעה במנעד שבין זוית ראייה רחבה - נורמלית - צרה. לא נכנס כאן לדיון מעמיק על אופי ותכונות העדשות השונות בצילום פורטרט. את זה תוכלו לקרוא בהנאה במאמר הזה.

אנחנו רק נסכם רק שבמצלמה בעלת חיישן סטנדרטי (לא Full Frame), כמו שלרובנו יש, עדשת המצלמה צריכה להיות מכוונת על 35mm לפחות. עדיף על יותר. זאת מכיוון שצילום פורטרט עדיף לעשות עם עדשה צרה (טלסקופית).


קומפוזיציה

אם נחזור רגע לתחילת המאמר, צילום עם אור חלון, טוען את התמונה במשמעויות נוספות. זאת מבלי שנצטרך להתערב. ההקשרים התרבותיים שלנו, הם אלה שמייצרים את האסוסיאציות האלו. מכיוון שכך, הבחירה בין להראות תקריב של פני המודל או חלקים מצומצמים ממנו.ה, לעומת הכנסה של הרקע (שהרבה פעמים יהיה חשוך על גבול השחור) כמרכיב משמעותי יותר בתמונה, ייצרו הבדלים משמעותיים גם בתחושה שנעביר הלאה לצופה. הבחירה בין זויות הצילום והיחס שבין המודל לרקע יעשו הבדלים מעניינים ולפעמים את כל ההבדל. לכן, מומלת להקדיש רגע של מחשבה למסר שאנו רוצים להעביר. האם נכניס הרבה ״אויר״ מסביב או שמא נסגור את התמונה על יותר על מבע העיניים.

המלצה שלנו: עשו גם וגם כדי ליצור לעצמכם את האופציות. אבל, וזה אבל חשוב, בכל אופציה הקדישו את המחשבה כדי לדייק את המסר. כי כידוע, ההבדל בין תמונה בינונית לבין תמונה טובה מתבטא לרוב במילימטרים בודדים.



צילום פורטרט ראש עם אור חלון דרמטי.
אור חלון גדול יכול לתת לנו גם את האפשרות שאור שמש ישיר יפול על פני המודל ויצור לנו אור סטודיו מקצועי


צילום פורטרט באור חלון. קורס יסודות הצילום
אם נצלם אל מול החלון, נוכל לקבל את הרקע לבן לגמרי (שרוף) בגלל פערי החשיפה. כל מדידת אור מהמודל שבין 0 ל - 1- במד אור יתן לנו תוצאה דומה לזו. המודל הפעם על רקע לבן. מגניב :)



איך מסמכמים?

אור חלון הוא כלי כל כך שימושי ונכון לצילומי פורטרט שזו הסיבה, כנראה, שאנו יכולים לזהות אותו בהרבה מהתמונות בז׳אנר הפורטרט. אם הוא כל כך שימושי וכל כך נגיש, אז כדאי שנעשה בו שימוש נכון. אז אם נסכם בנקודות כדי שיהיה לנו קל לזכור:

  • חשיפה - למדוד מהחלק המואר בפני המודל או לחילופין לצלם בפיצוי חשיפה שלילי.

  • פוקוס - תמיד על העיניים או העין הקרובה למצלמה

  • עדשה - להשתמש בעדשה שהיא לפחות ״נורמל״ - 35mm במצלמות שהן לא Full-Frame או 50mm במצלמות עם חיישן Full-Frame.

  • קומפוזיציה - להקדיש רגע למחשבה, מה המסר שאנו רוצים להעביר הלאה - אינטימיות או אוורור, מבט חזק בעיניים או תנוחת גוף נינוחה וכו׳.

העיקר שתהינו מזה, תהיו סקרנים ועשו ניסויים. רק כך מתקדמים ורק כך שומרים על ההנאה שבדבר.



רוצים ללמוד צילום עם הדרכה אישית והכוונה מקצועית?

מוזמנים להרשם לאחד מקורסי הצילום שלנו - ברמת יסודות או ברמת מתקדמים. במהלך הלימודים תחוו התקדמות טכנית ויצירתית משמעותית. באחריות!

צוות המורים המנוסה שלנו ישמח להעניק מהידע הרב שלו לאורך עשרות שנים של צילום מקצועי בתחומים שונים: פורטרט, נוף, צילום מזון ומוצרים, לייף סטייל, רחוב ועוד....



פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page