top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

למה לי פלאש עכשיו?

יצאנו לצלם ביום שישי בבוקר. 8:00 בבוקר. הבעיה היתה שזה היה באוגוסט. אנחנו מכירים את זה ש- 8:00 באוגוסט, ובכן, זו לא בדיוק בוקר מבחינת השמש. באוגוסט ברוב חלקי הארץ שלנו 8:00 בבוקר זה כבר חצי גיהנום מבחינת החום. אמנם השמש עדין רחוקה משיא גובהה בשמיים אבל החום... לא פשוט. אותנו כצלמים החום אמור פחות לעניין. זה לא משהו שעובר בתמונה. זוית השמש כן.

שעת בוקר כזו עוד ממקמת את השמש במצב שנוח לנו לצלם בו - מספיק נמוכה כדי להאיר יפה את פני המצולם. בדקות הראשונות הכל פעל לפי התכנון. חצי שעה מאוחר יותר זה כבר היה סיפור אחר.

 

זוית השמש יצרה צללים עדינים אך מורגשים בתוך ארובות העיניים. מי שפחות מנוסה בצילום פורטרט לא תמיד שם לב לפער התאורה שבתוך מבנה הפנים - החלקים הבולטים יותר כמו המצח, הלחיים והאף מקבלים יותר אור מאשר העיניים שלנו ששקועות במיקומן כדי לקבל יותר צל ופחות סינוור מהשמש. למרות מיקומן הפחות מוצלח (מבחינת האור), העיניים הן המקום אליו אנו מביטים ומכוונים את פוקוס המצלמה.

כך יוצא שכדי לקבל את העיניים מוארות היטב עלינו לכוון את המצלמה כך שייכנס יותר אור. יותר אור משמע הרקע שמאחורי המודל יוצא בהיר ולעיתים אנו ממש מאבדים את הפרטים בו. כמעט בכל זמן בו נצלם תחת שמיים בהירים ושמש זורחת יווצרו צללים בתוך העיניים. אם נרצה להעלים את הצללים ולקבל את העיניים היטב נצטרך ״לוותר״ על הרקע.



צילום מודל על רק עצים ושביל באור יום
כשיש ניגוד בין המודל העומד בגבו לשמש לבין הרקע המואר היטב יטב יוצא כך שאנו מוותרים על הרקע ומאבדים בו פרטים.


צילום פורטרט על רק עץ לימון
הצבעים ״חלשים״ ופחות ״חיים״. זה האור הטבעי. למעשה קשה עד בלתי ניתן לצלם כאשר המודל עם הפנים לשמש מכיוון שהיא מסתנוורת מאד


 

אפשר גם אחרת. אפשר להכניס אור שלא היה קיים כשהסתכלנו על המודל. הפלאש הקטן של המצלמה מתגלה כאן כהצלה אמיתית. על הרקע הוא לא ישפיע (לא יאיר אותו) אבל על פני המודל בהחלט. יתרונות הפלאש אינן מסתכמות רק בתוספת אור. אור הפלאש הלבן, כאשר מכוון לעצמה הנכונה, עושה שלושה דברים חשובים: 1. גורם לצבעים להיראות רווים וחזקים יותר - הבגדים, האיפור, תכשיטים וכו׳.

2. יוצר זץ קטן בעיניים של המודל - מה שממקד את המבט שלנו אל המודל.

3. עוזר ל- WB של המצלמה להכיל טוב יותר את צבעוניות התמונה.


בנוסף לכך, המודל מואר יותר ובולט ולכן בולט יותר.



צילום מודל בטבע על רקע עצים. פורטרט עם פלאש באור יום
האור המאיר את הפנים צריך להיות בעצמה מתאימה כך שנמשיך לקבל לוק טבעי של המודל ולא ״הלבנה״ של הפלאש



צילום עם פלאש באור יום. פורטרט על רקע עץ
הצבעים נראים טוב יותר וחזקים יותר כשמצלמים עם פלאש

 

אז מה אנחנו תכל׳ס צריכים לעשות כדי להינות מהפלאש:

  1. לוודא שהרקע אינו מואר מדי (בהיר מדי). עדיף לכוון את המצלמה כך שהרקע של המודל יהיה טיפה כהה.

  2. לכוון את פיצוי עצמת הפלאש כך שהוא יאיר היטב אך לא יותר מדי את המודל. הכלל אומר: בשמש חזקה הפלאש יהיה חזק יותר, בצל או בשמש חלשה הפלאש יהיה חלש יותר.

  3. לא לצלם רחוק מדי (עד 3 מטרים ברוב המקרים) מהמודל. עצמת הפלאש הקטן של המצלמה הינה מוגבלת. מעבר ל- 100% שהוא ייתן לא נוכל להאיר יותר. ככל שנתרחק מהמודל כך הפלאש יתאמץ יותר - בזבוז סוללה.


צילום פורטרט בטבע בעזרת אור הפלאש של המצלמה
צילום עם פלאש בעצמה מתאימה מכניס אור לעיניים ומשדרג את התמונה בצורה משמעותית

צילום פורטרט על רקע גינה קהילתית. פלאש באור יום
לא צריך עצמה חזקה מאד של פלאש כדי להאיר ״ולהשוות״ את עצמות האור שבין הרקע לבין המודל. כדי לראות את הבגדים בצורה טובה, הפלאש הוא כלי נהדר


נסו ותראו איך הפורטרטים שלכם קופצים מדרגה :)


רוצים לדעת עוד על איך לצלם טוב יותר? הרשמו עכשיו לקורס יסודות הצילום המדהים שלנו. 10 מפגשים ממוקדים ומעשיים מאד בקבוצה קטנה של עד 8 תלמידים ויחס חניכה מתאים כך שתקבלו הדרכה אישית באמת על המצלמה ובכל מפגש.





פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page