top of page

המגזין

כל מה שרציתם לדעת על עולם הצילום

ארכיון

האם שווה לקנות מצלמה מקצועית אמיתית או- ההתרשמות שלי מקנון 1D X II

Canon 1D X II

קנון הוציאה כבר לפני יותר משנתיים את מצלמת הדגל החדשה שלה. אז חשבתי שאולי באמת הגיע הזמן שארשום עליה משהו... יצא לי לצלם איתה לא פעם.

אתם שם צלמים מקצועיים, חשבתם פעם לקנות מצלמה מקצועית? כזו שנקראת מקצועית. מהסתובבות בשטח אני יכול לומר בבטחון שרוב הצלמים המקצוענים (אלה שמתפרנסים באופן חלקי או מלא מצילום) לא טורחים לקנות את המצלמה הכי מקצועית של המותג בו הם משתמשים (קנון או ניקון).

למה? בראש ובראשונה כי כלכלית זה לא בטוח משתלם. כלומר,למה לשלם מעל 20 אלף שקל

(כיום. לאחר שהמחירים כבר ירדו. במקור המצלמה יקרה יותר) בשביל מצלמה שנותנת לי קצת יותר ממצלמה אחרת כגון ה- 5D IV שזולה ממנה בערך ב- 8000 ש״ח. דבר שני הוא שרוב הצלמים לא מודעים כלל להבדלים שקיימים בין הגרסה המקצועית של המצלמות כמו ה- 1D X II לבין ה- 5D (שאמנם הנתונים הטכניים שלה טובים מאד ובחלקם אף עולים על סדרת ה- 1) למשל בכמות המגה-פיקסל.

במאמר הקצר שאכתוב פה,לא ארצה להכנס לפערים בנתונים הטכניים היבשים מכיוון שאת זה אפשר להוציא בקלות מאתרים שעושים השוואות בין מצלמות. אני אתמקד בחווית המשתמש בחיים האמיתיים ובאיך זה משפיע על אופן העבודה של הצלם.

מבחינה שיווקית גם קנון וגם ניקון יוצרים לצלמים דילמה כל פעם מחדש. שתי היצרניות דואגות להשיק את הגרסאות המקצועיות שלהן: ה- 1D X II בקנון וה- D5 בניקון, בנפרד מהגרסאות שנקרא להן חצי מקצועיות כמו ה- 5D IV בקנון וה- D850 בניקון (נכון להיום). אז כשאתה בא לשדרג את הציוד שלך אתה תמיד נמצא במקום בו המצלמה החצי מקצועית היא הדבר החדש שיצא לעומת הגרסה המקצועית שישנה כבר כמה זמן בשוק (בדר״כ שנתיים) או שהמצב הפוך והגרסה המקצועית היא זו שיצאה לאחרונה לעומת הגרסה החצי מקצועית שנמצאת כבר כמעט שנתיים על המדפים. אנחנו תמיד נמשכים לקנות את הדבר הכי חדש ועדכני ולכן תמיד ישנה פה דילמה. ההשקות המתוזמנות הללו של היצרנים גורמות להרבה לא לשים לב לדבר האמיתי שצריך לקבוע איזו מצלמה לקנות.

אני אעשה פה חלוקה מאד גסה שאולי חלקכם שקוראים את הפוסט הזה לא יסכימו איתה לחלוטין אבל לאחר מחשבה רבה ובנסיון לתמצת את הכל כדי שתבינו את ההבדלים המהותיים בין שתי המצלמות שאתם מתלבטים לקנות בין אם אתם קנון או ניקון אומר כך (זה מנוסח בלשון של קנון אך מכוון גם לניקוניסטים שבינכם):

ה- 1D X IIמיועדת ונבנתה לצלמים שבמהות העבודה שלהם נותנים שירות,לעומת ה- 5D IV שמיועדת ונבנתה בעיקר לצלמים שהם יוצרים. אוקיי,לפני שאתם מפסיקים לקרוא את המאמר הזה תוך סינון קללות כמו ״מה הוא בכלל מבין ה#%$₪*הזה...״ אני רוצה להסביר למה אני מתכוון וזה אולי הדבר הכי חשוב למי שמתלבט האם לקנות את ה- D5 או ה- 1D X II.

מצלמות הדגל של קנון וניקון נכון להיום: 1D X II ו- D5

הקנון והניקון המקצועיות נבנו כדי לתת לצלם בטחון מלא בציוד שהוא חזק ובלתי שביר בעליל. שכל הכפתורים הרלוונטיים לצלם מקצוען פרוסים במקומות הנכונים על גבי גוף המצלמה ושהאחיזה של הצלם במצלמה תהיה הנוחה והארגונומית ביותר.מעל זה נוסיף את הדבר שאותו כל צלם מקצוען מחפש כמעט בכל תמונה שלו:פוקוס .מי שמצלם עם ה- 1D X IIיכול להיות בטוח שכמעט כל תמונה שלו תהיה בפוקוס.אין כמעט פספוסים.המצלמה משיגה פוקוס במהירות מטורפת ונותנת לצלם בטחון מלא תוך כדי עבודה שהתמונות שלו יהיו טובות גם כשהוא יבוא לבדוק אותן במחשב. אותו דבר גם בניקון. מעבר לכך,הקנון והניקון מאפשרות טווח דינמי משופר הרבה יותר מה שיעזור מאד בתיקוני החשיפה שלאחר הצילום במחשב ושתיהן יתפקדו מעולה ב- ISO גבוה. גם לקנון וגם לניקון המצלמות החצי מקצועיות שהוזכרו מאכלסות מספר הרבה יותר גדול של מגה פיקסל.זה יעזור מאד אם תרצו להגדיל את התמונות שלכם לגודל ענקי.

אבל האם זה נכון לצלמים מקצוענים שנותנים שירות ללקוחות שלהם על בסיס יום יומי?

את התמונות של ה- 1D X II על ה- 20 מגה פיקסל שלה אפשר להגדיל בקלות ל- 100x70 ס״מ בהדפסה איכותית. תשאלו את עצמכם בכנות מתי בפעם האחרונה יצא להדפיס ביותר גדול מזה? לרוב הלקוחות היום אין צורך בגדלים כאלה והרוב בכלל הולך לאינטרנט שדורש הרבה הרבה פחות.גם אם נרצה לעשות crop לתמונות שלנו נוכל מ- 20 מגה-פיקסל לחתוך די הרבה ועדין לשמור על תמונה באיכות מספקת.

עד כאן ההקדמה ״הקצרה״.עכשיו למצלמה עצמה.כמו שמצופה ממצלמה מקצועית, ה- 1D X IIמרגישה טוב מאד ביד.היא נוחה מאד וכבדה במידה הרצויה. אפשר לראות במשקל גם חסרון אך זה עוזר פעמים רבות כשאנו רוצים להיות יציבים בצילום שלנו .נכון,זו לא מצלמה להסתובב איתה יום שלם בטיול בחו״ל. צריך להסתכל עליה יותר ככלי עבודה. וככזה, כשאתה עובד המצלמה מרגישה כמו כפפה ליד. מבחינת ה- UI או במילים אחרות הנדסת האנוש שלה, צריך להתרגל אליה. כל מי שעובר ממצלמה חצי מקצועית בה סידור הכפתורים ותפעול המצלמה עובד די דומה החל מה- 70D וצפונה עד ה- 5D צריך להתרגל לפריסת כפתורים שונה. במיוחד אלה הנמצאים בצד השמאלי של החלק העליון. שם קנון שומרת על סוג של מסורת ארוכת שנים עם שלושת הכפתורים שמתפקדים כל אחד בנפרד כפונקציה אחת וכפונקציה שונה כאשר נלחצים ביחד. הכפתורים האלה קיימים עוד מסדרת ה- 1 האנלוגית. הרעיון הוא לשנות הגדרות צילום בסוג של ״הקלדה עיוורת״ תוך כדי שהעין עדין בתוך העינית, שומרת קשר עם האובייקט ומוכנה לצילום. אני אוהב את זה!

בצד שמאל סידור הכפתורים האייקוני של סדרת ה- 1 של קנון. בצד ימין הדברים החשובים פרושים בנוח לאצבע יד ימין.

מלבד שלושת הכפתורים האלה, על גבי גוף המצמה פרושים כל הכפתורים החשובים לתפעול מהיר של תכונות הצילום כגון: ISO ,WB, פיצוי חשיפה, מצב צילום, תפריט ה- Drive, בחירת תיקייה חדשה לשמירת התמונות שיצולמו וכו׳. לכל אלה נוספים כפתורים אקסטרה שנועדו לכל צלם שיתאים אותם לפי נוחותו וצרכיו.

הבדל נוסף שיחושו מי שיצלמו עם ה- 1D X II הוא העינית הענקית שלה. כשמכניסים את העין לתוך העינית רואים את הפריים בצורה ברורה וגדולה מאד שזה פשוט מזמין אותך לצלם. הרבה יותר קל ככה להתרכז ולהבין איך נראה הפריים שלך כאשר התמונה בהירה וגדולה מאשר לדחוף את העין שלך לעינית צפופה יותר עם פריים קטן יותר. חלק מזה נובע מהעובדה שהעינית של ה- 1D X II מכסה 100% משטח הפריים שיצולם בניגוד לרוב המצלמות המכסות 93%-98% אחוז. למי שמצלם עם עינית שלא מכסה 100% ישים לב שתמונה עצמה במחשב תמיד גדולה יותר ממה שראה בעינית .זה אולי נשמע כמו נתון זניח אבל לצלם מקצועי זה כל כך חשוב להבין מה הוא מצלם בדיוק. חלק אחר מהעדיפות של העינית ב- 1D X II הוא עצם העובדה שהעינית בנויה טוב יותר ועשויה מחומרים טובים יותר. פשוט כך. שורה תחתונה קל הרבה יותר לצלם עם ה- 1.

עכשיו לדבר האמיתי-הפוקוס.המצלמה פשוט לא מפספסת פוקוס לצלמי חתונות, עיתונות, יח״צ ואירועים שונים זה מאפיין קריטי. היכולת להביא ללקוח שלך תמונה איכותית ובפוקוס היא המהות של העבודה. לכן קשה מאד להמעיט בערך של מצלמה שלא מאכזבת אותך בהשגת הפוקוס והמהירות להשגתו. במצלמות אחרות, כולל ה- 5D IV, הרבה פעמים המצלמה מודיעה לך שהיא בפוקוס אך כשאתה בודק לאחר מכן במחשב אתה מגלה שלא כך הדבר בדיוק. לצלמים מקצוענים שדורשים מעצמם איכות זה יכול להיות מאד מאכזב. עניין הפוקוס זה לא נתון יבש שאפשר לרשום אותו בהשוואה אל מול מצלמות אחרות. זה משהו שצריך להרגיש אותו כשמצלמים. פה ההבדל בין ה- 1 לכל מצלמה אחרת של קנון הוא גדול מאד.

בכללי עיקר הבעיות בפוקוס קורות כאשר התאורה חלשה והאובייקט בתנועה. וזה נכון לכל הז׳אנרים של הצילום שהוזכרו קודם. ה- 1 נבנתה במיוחד כדי לתת מענה לאתגר הזה ולכן היתרון שלה ברור מהרגע שאתה מתחיל לצלם. העובדה שהתמונות בפוקוס משרה על הצלם שקט נפשי. גם כאשר הנושא שלנו בתנועה ה- 1 יודעת לעקוב היטב ולנעול פוקוס כמו שצריך. רק בשביל זה שווה לקנות אותה. שתי תכונות נוספות שכדאי לדבר עליהן הן מהירות הצילום והוידאו.

תמונות מאירוע שצילמתי לאחרונה בתנאי תאורה קשים - בתמונה למעלה תאורה אחורית שמאתגרת את המצלמות ובתמונה התחתונה אנשים הנעים אל המצלמה בתאורה חלשה מאד

לגבי מהירות הצילום, המצלמה יודעת לצלם עד 14 תמונות בשניה שזה המון.לרוב הצלמים הנתון של 14 תמונות בשניה לא באמת מדבר כי לרוב אין צורך בכך, חוץ אולי מצלמי ספורט. השאר היו יכולי להסתפק גם ב- 10 תמונות לשניה. מה שחשוב לציין הוא יכולת המצלמה לצלם בקצב כזה גם ב- RAW מלא ותוך כדי לשמור על נעילת הפוקוס. כל זאת בזכות הבאפר הענקי והמעבד הכפול המסוגלים לעבד כמויות מידע גדולות במהירות ולהעביר אותן לכרטיס הזכרון. אין מצב כמעט שהמצלמה תוקעת אותך תוך כדי צילום ברצף.

תמונה מתוך האתר של קנון הממחישה למי מיועדת המצלמה.

צילום גזירת סרט לחנוכת מרכז הכשרה. המצלמה צילמה בקצב מהיר מאד ולא פוספס אף רגע. מה שמאפשר לצלם לבחור לאחר מכן בדיוק את הרגע שהוא רוצה

לגבי הוידאו, ה- 1D X II נבנתה כמצלמה היברדית שמאפשרת ליצור וידאו ממש איכותי. בכלל,הרבה ממשתמשי המצלמה הם צלמי וידאו. זאת בעיקר כי המצלמה יודעת להקליט באיכות 4K ישירות לכרטיס CFast ללא עזרה ממקליט חיצוני. איכות 4K, למי שלא יודע, היא איכות פי 4מ- FULL HD. מכיוון שעין אנושית בלתי מזוינת לא באמת תבדיל בין HD ל- 4K, נוכל לומר ש- 4K מאפשר לעשות crop גדול לצילום הוידאו ועדין לשמור המון פיקסלים כדי להראות תמונה איכותית. מעבר לאיכות, הצבעים שמצלמות הוידאו של קנון יוצרים מאד נעימים לעין ואינם דורשים טיפול רב, אם בכלל, בתוכנת העריכה.כל זה לא פסח על ה- 1. זה מקצר את זמן העבודה וזה חשוב. אני באופן אישי לא צילמתי וידאו עם המצלמה הזו אך כל הביקורות הרבות ברשת מהללות את יכולות הוידאו שלה

אז לסיכום, למה לקנות את ה- 1D X II ולמי היא מתאימה?

אם את/ה צלמ/ת שרוצים, בשורה התחתונה, מצלמה מהירה שלא תפספס פוקוס באף תמונה ושתאפשר לכם לצלם באיכות גבוהה ובקצב מהיר מאד כל זה כדי לתת מוצר איכותי ללקוחות שלכם, זאת המצלמה בשבילכם. אין חוכמות. נכון, היא יקרה, אבל היא לגמרי מחזירה את ההשקעה. גם בתוצאות שתביא וגם בזמן שתחסוך לכם בלהביא אותן. שימו לב שהדיבור פה הוא עסקי. כי לשם המצלמה מיועדת: לבעלי מקצוע שרוצים כלי עבודה איכותי ואמין. זה לא אומר שאי אפשר לצלם איתה אמנות. היא תעשה הכל. אבל היא מתבלטת מעל כל האחרות בעיקר בסיטואציה של עבודה. כמו כלי עבודה בכל ענף אחר, היא לא נועדה שיסתובבו איתה כל היום בידיים לכיף. לכן, עניין המשקל הוא זניח. זו לא מצלמה לצילום רחוב. היא כבדה מדי ובולטת מדי. כשאתה שם את העין בעינית. מי שעומד מולך רואה בעיקר ריבוע שחור עם עדשה שמופנית כלפיו. המצלמה מכסה את הכל. הלוק המקצועי הזה יכול להיות קצת מאיים לזרים ברחוב ומרמז שבאתם לעבודה ואתם לא צלמים תמימים.

המצלמה מכסה כמעט לחלוטין את הפנים של הצלם. פייר, נראה כאילו תותח מופנה אליך.

גם מי שמחפש לעשות צילום נוף ולהגדיל את התמונות שלו לגדלים ענקיים עדיף שיסתכל יותר בכיוון המצלמות החצי מקצועיות שנותנות יותר מגה-פיקסל. בצילום נוף אין צורך במהירות ומלבד העובדה שה- 1 אטומה טוב יותר לתנאים בעייתיים כגון מים וחול אין באמת ל- 1 יתרון פה. דבר אחרון הוא הוידאו, שב- 1D X II הוא האיכותי ביותר מכל מצלמות ה- DSLR של קנון. אם אתם רוצים לשלב צילום סטילס ווידאו עבור לקוחותיכם, זו מצלמה מצוינת עבורכם. זהו,אם אתם יכולים להרשות לעצמכם או אתם חושבים על השקעה לטווח של כמה שנים.

אני ממליץ מאד

*תודה מיוחדת לאריה כהן על השאלת המצלמה

רוצים ללמוד לצלם כמו מקצוענים בואו ללמוד לצלם טוב ישר מההתחלה

קורס יסודות הצילום הוא הקורס בשבילכם. פרטים כאן

פוסטים אחרונים
תגיות
bottom of page